In de detailhandel dreigen de komende tien jaar 55.000 tot 130.000 banen te verdwijnen. Dat concludeert adviesbureau McKinsey & Company in het rapport ‘Werk aan de winkel’.
Het rapport waarschuwt voor toenemende leegstand van winkels en constateert dat er onvoldoende winkeloppervlakte wordt verwijderd. In het onderzoek wordt gesteld dat 20 tot 35% van de huidige en geplande winkelruimte overbodig dreigt te worden, vooral in ‘non food’.
Steeds meer mensen kopen online, doen minder impulsaankopen en de mondiale concurrentie neemt toe. De detailhandel moet veranderen. Winkeliers moeten de klant verleiden met ervaringen, topproducten en eersteklas dienstverlening.
Toekomstige verschuivingen in de bevolkingssamenstelling, consumentengedrag, technologische innovatie en toenemende concurrentie zorgen ervoor dat in de periode tot 2025 nieuwe kansen en bedreigingen ontstaan voor de winkeliers.
Het rapport verschijnt op een moment dat de detailhandel in een overgangsfase zit. Een deel van de traditionele winkels verdwijnt en maakt plaats voor webwinkels, of winkels waarin online en offline samenkomen. De groei van veelal buitenlandse prijsvechters betekent nog meer druk.
Dat leidt tot leegstand en ook de winstgevendheid van de detailhandel neemt af. Tussen 2010 en 2015 daalde de omzet, terwijl winkeliers in ons omringende landen hum omzet wel wisten te verhogen, blijkt uit het rapport.
In Leidschendam-Voorburg breidt Leidsenhage het oppervlak juist met ruim 30.000 vierkante meter winkel uit. Als gevolg daarvan zou elders in de gemeente een paar procent van de winkels moeten sluiten. Het zou daarbij echter gaan om ‘zwakkere broeders’, zo is eerder te kennen gegeven.