Winkelcentrum Julianabaan in Voorburg dient vooral voor het doen van dagelijkse boodschappen. Tweederde van de bestedingen vallen in die categorie. Dat blijkt uit het Koopstromenonderzoek dat de provincie heeft laten uitvoeren.
Vorig jaar werd er in Julianabaan 64,8 miljoen euro besteed waarvan 44,2 miljoen euro aan dagelijkse spullen. Van de totale bestedingen namen inwoners 46,8 miljoen euro voor hun rekening. Van alle uitgaven aan dagelijks producten in de gemeente, vindt 20 procent in Julianabaan plaats.
Van de inwoners die het winkelcentrum bezoeken blijft 51 procent hooguit een half uur. Bij de bezoekers van elders is dat langer: 54 procent blijft tussen 30 en 60 minuten.
De inwoners komen vooral per fiets (33 procent) of ze lopen (29 procent). Bezoekers van elders komen vooral met de auto (83 procent).
Tussen 2011 en 2016 daalde het aantal winkels met dagelijkse producten van 15 naar 13. Het aantal zaken met niet-dagelijkse spullen steeg van 47 naar 48. De leegstand nam af van 9 naar 6 winkels.
Het winkelcentrum krijgt gemiddeld een 7,7 als waarderingscijfer. Slecht scoren: evenementen (6,4), faciliteiten zoals wc, wifi en zitbanken (6,4), sfeer en uitstraling (7,1) en fietsenstallingen (7,2). Top gewaardeerd worden het gratis parkeren (8,9) en de goede bereikbaarheid per fiets (8,6).