Nieuws
N14 niet in toekomstplannen bereikbaarheid

De N14, de zogenoemde Verlengde Landscheidingsweg, komt niet voor in het eindrapport MIRT (meerjarenprogramma infrastructuur, ruimte en transport) bereikbaarheid Rotterdam-Den Haag. Het stuk weg is ook niet bij de stuurgroep die het rapport maakte, aangedragen.

Leidschendam-Voorburg wil dat de N14 ongelijkvloerse kruisingen krijgt. Zo zou de doorstroming van het verkeer beter moeten worden, hetgeen automobilisten ertoe zou moeten verleiden deze weg te nemen in plaats van de bruggen over de Vliet.

Wethouder Floor Kist heeft de gemeenteraad herhaalde malen voorgehouden de wensen inzake de N14 in te brengen bij MIRT bereikbaarheid Rotterdam-Den Haag. Opvallend genoeg worden in het MIRT wel het ongelijkvloers maken van de kruisingen in de N44 (A44) door Wassenaar genoemd. De verbreding van de A4 en de A12 (Zoetermeer richting Den Haag) staan er ook in.

In het MIRT worden een aantal openbaar vervoerprojecten genoemd. Zo komt de bouw van een NS-station Leidschendam-Noord op de lijn Amsterdam-Rotterdam aan de orde. Hier zouden in de toekomst Sprinters moeten stoppen.

Ook is een tramverbinding Den Haag CS – Binckhorst – station Voorburg opgenomen in het stuk. Elders wordt gesproken over het aftakken van de metrolijn (E-lijn) tussen Rotterdam en Den Haag nabij Nootdorp. Die aftakking zou parallel aan de bestaande spoorbaan via station Ypenburg, de Binckhorst, Den Haag CS en Madurodam naar Scheveningen moeten lopen.

Een andere optie is het doortrekken van Randstadrail lijn 3 vanuit Zoetermeer via Ypenburg, de Binckhorst, Den Haag CS en Madurodam naar Scheveningen. Een andere optie is een normale treinverbinding vanuit Rotterdam via Den Haag CS naar Scheveningen.

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter