Er is nu al sprake van structurele filevorming op de N14. Die zal alleen maar toenemen als de A4 wordt verbreed en The Mall of the Netherlands is gerealiseerd. Dat stelt Royal Haskoning DHV in een studie over werken aan de N14 om de doorstroming te bevorderen. De filevorming is nu het grootste in de ochtend- en avondspits. (7-9 en 16-18 uur).
Uit de studie blijkt dat het omvormen van de huidige gelijkvloerse kruisingen van de N14 met Prins Bernhardlaan-Noordsingel en Mgr. van Steelaan-Heuvelweg tot zogenoemde ‘trubopleinen’ niets oplost. Turbopleinen zijn feitelijk gigantische rotondes. De filevorming zou daardoor alleen maar groter worden.
Het ongelijkvloers maken van de kruisingen noemt Royal Haskoning DHV wel ‘kansrijk’, ook al zitten hier ook de nodige haken en ogen aan vast. Zo zouden er op de Prins Bernhardlaan, Noordsingel, Mgr. van Steelaan en Heuvelweg aan weerskanten van de N14 een soort halve rotondes (lussen) moeten komen voor verkeer dat de N14 verlaat, dan wel er juist op wil rijden.
Die halve rotondes zijn gedacht op de Prins Bernhardlaan halverwege de Rodelaan/N14, op de Noordsingel ter hoogte van de skatebaan/tankstation, op de Mgr. van Steelaan bij de Kersengaarde en op de Heuvelweg ter hoogte van de IJsvogellaan/Lavendel.
Dat zou betekenen dat IJsvogellaan/Lavendel worden afgesloten. Het benzinestation aan de Noordsingel vormt een probleem, net als de tram die op de Mgr. Van Steelaan-Heuvelweg rijdt. Verder zijn er oplossingen nodig voor de bereikbaarheid van het politiebureau alsmede de brandweergarage, en voor het fietsverkeer.
Hoe dan ook blijven er files op de Mgr. van Steelaan en Prins Bernhardlaan richting N14 ontstaan, zeker in de avondspits.
De studie wordt nu verder uitgewerkt. Dit najaar moet blijken wat er ter plekke wel en niet mogelijk is. Nu al staat vast dat de oplossing voor beide kruisingen opgenomen wordt in één zogenoemd tracébesluit.