Het zal niemand zijn ontgaan: 2019 is het Rembrandtjaar. Dit jaar herdenken we dat Rembrandt van Rijn 350 jaar geleden overleed. De grote musea voor oude kunst presenteren eenmalig al het werk dat ze van hem bezitten. In het Fries Museum is nog enkele weken een interessante en beeldschone tentoonstelling te zien over liefde en huwelijk in de Gouden Eeuw – met Rembrandt en Saskia in de hoofdrol. En ook het Rembrandthuis en de Leidse Lakenhal pakken uit.
In Voorburg wordt de komende weken in alle stilte aan een heel bijzonder Rembrandtproject gewerkt. Dat is een filmdocumentaire over de relatie tussen Constantijn Huygens en Rembrandt. Het was immers Constantijn die de jonge Rembrandt in de winter van 1628/’29 een bezoek bracht op diens Leidse atelier. En die daar enkele maanden later over schreef, in zijn autobiografie ‘Mijn jeugd’. Sindsdien staat Constantijn te boek als de ‘ontdekker’ van Rembrandt.
In de jaren daarna zou Rembrandt, mede op initiatief van Constantijn, een stroom belangrijke opdrachten krijgen van het Haagse Hof. Frederik Hendrik kocht meerdere kleine bijbelse voorstellingen, liet Rembrandt een portret van Amalia schilderen en bestelde, als kers op de taart, de befaamde Passieserie. Over die serie correspondeerden Constantijn en Rembrandt, vooral omdat Rembrandt er minder hard aan werkte dan men in Den Haag had verwacht. De enige zeven brieven die van Rembrandt bewaard zijn gebleven gaan over die reeks en zijn alle gericht aan ‘Waarde Heer Huygens’.
Hoe maak je van zo’n verhaal een pakkende film? Hoe zorg je ervoor dat de kijker, net als bij de film Met Constantijn naar Venetië, gedurende 40 minuten de tijd vergeet? Daar is door het productieteam, dat bestaat uit Peter van der Ploeg (script en presentatie) en Jacques van Herten en Desi Goudman (camera en productie), de afgelopen maanden hard aan gewerkt.
Deze week beginnen de opnamen. Die zijn gepland op ‘typische’ Rembrandt- en Constantijnplekken, en in musea in binnen- en buitenland. Exclusief voor Vlietnieuws houden we een blog bij. De komende weken zult u daarom op deze plek regelmatig het verslag van een draaidag kunnen lezen.
De première van de film is gepland in de eerste week van april, aan het begin van de Nationale Museumweek. In die week, en in de maanden erna, is het óók in Voorburg Rembrandt wat de klok slaat.
(Peter van der Ploeg)