John Sillevis, die de presentatie van onze film doet, lijkt sprekend op de Colombiaanse kunstenaar Fernando Botero. Tenminste, dat vond een meneer die hij gisteren in Pietrasanta op straat tegenkwam, die hem benaderde en zich vervolgens vol eerbied aan hem voorstelde. Nu is de fysieke gelijkenis tussen John en Botero inderdaad opmerkelijk, is John bovendien zelf ook kunstenaar én organiseerde hij in het Gemeentemuseum Den Haag een grote tentoonstelling over Botero, maar hij is het toch echt níet. Dat die meneer dat dacht is echter niet zo gek want Botero heeft, net als veel andere bekende kunstenaars, een huis in Pietrasanta. Hij woont chique, aan de Piazza Duomo. Dus een deel van het jaar zou je hem op straat zomaar kunnen tegenkomen.
Dat ik hierop kom heeft te maken met het bezoek dat we vandaag aflegden aan een bronsgieterij. In Pietrasanta worden namelijk niet alleen marmeren beelden gemaakt, maar kunstenaars werken er in een grote verscheidenheid aan materialen. Waaronder brons. De bronsgieterij waar we waren heet Fonderia Artistica da Prato. Het een klein bedrijfje, gevestigd in de velden net buiten het centrum van Pietrasanta. En het eerste dat wij bij binnenkomst zagen was een kleine versie van de beroemde ‘Vogel’ van Botero. Die stond daar als model, de gieterij was bezig om er in brons een grotere versie van te maken. In opdracht van de kunstenaar. De kop van de vogel was al heel herkenbaar, aan het onderlijf werd nog gewerkt. Het is fascinerend om te zien hoe traditioneel zo’n proces nog verloopt, hoeveel werk daarin zit en met wat een ambachtelijk toewijding en trots het wordt uitgevoerd. Dat wordt een mooi item in de film.
Slenterend door Pietrasanta ontkom je er niet aan: beelden die je al zag in marmer, kom je later ook tegen in brons of omgekeerd. Of herhaald in andere materialen. Die reproduceerbaarheid van beelden is een verhaal apart. Het verklaart bijvoorbeeld waarom je al eeuwenlang van beelden, zoals portretten van vorsten, talloze duplicaten tegenkomt, alle afgeleid van het ene ‘oerbeeld’. Het spannende is natuurlijk dat eenzelfde beeld dat wordt uitgevoerd in een ander materiaal ineens een volstrekt nieuw effect oplevert. We gaan morgen op bezoek in een traditioneel atelier waar die praktijk van dat dupliceren nog beleefd kan worden.
En Botero? Die kom je in Pietrasanta sowieso tegen, het hele jaar. In de vorm van zijn beelden, op straat of in galeries.
(Tekst: Peter van der Ploeg / Foto: Bronsgieter prepareert fragment ‘Vogel’ van Fernando Botero)