Het taboeloze onderzoek naar de doorstroming in en bereikbaarheid van het Damcentrum is klaar. De uitkomst is dezelfde als bij eerdere onderzoeken die in opdracht van het vorige college van B&W werden gedaan: een nieuwe Vlietbrug ontlast het Damcentrum weliswaar van wat verkeer, maar zorgt elders in de gemeente voor nieuwe parkeerproblemen.
GBLV, D66, PvdA en GroenLinks kozen destijds dan ook niet voor een nieuwe Vlietbrug, ook al vanwege de hoge kosten (10 tot 20 miljoen euro). In plaats daarvan ging het vorige college van B&W voor een aantal verkeersmaatregelen in en rond het Damcentrum zelf, en bij de Wijkerbrug.
Indien die geen of onvoldoende effect zouden hebben op de aantallen auto’s die dagelijks de Sluis- en Wijkerbrug over gaan, werd selectieve toegang een redmiddel. Dat wil zeggen: het weren van doorgaand verkeer door kentekenregistratie in combinatie met verblijfstijd binnen een gebied en een boete voor degenen die geen ‘bestemmingsverkeer’bleken.
De nieuwe combinatie van VVD, CDA, PvdA en ChristenUnie-SGP doet dat niet. Ook al is uit een peiling onder de inwoners gebleken dat 46 procent vóór die oplossing is; ongeveer twee maal meer dan het aantal aanhangers van een nieuwe brug. En uit het taboeloze onderzoek is gebleken dat verkeersmaatregelen plus selectieve toegang het effectiefst zijn als het gaat om het terugdringen van het aantal auto’s in het Damcentrum en rond de Wijkerbrug.
Nee, B&W doen het anders. Eerst wordt de peiling als ‘niet representatief’ bestempeld. Vervolgens wordt nader onderzoek aangekondigd naar de bereidheid van de provincie Zuid-Holland – beheerder van de Vliet – om eventueel mee te werken aan de bouw van een nieuwe Vlietbrug.
En selectieve toegang moet ook nader worden bekeken want justitie moet er toestemming voor geven net als Den Haag (de Westvlietweg is Haags grondgebied, dus ook de oostelijke toegang tot Leidschendam-Voorburg via Wijker- en Kerkbrug).
Er worden nu dus geen besluiten genomen, aldus B&W. Dat gebeurt pas over een half jaar of zo.
Een zwaktebod. Over een nieuwe Vlietbrug wordt al jaren gesproken. De provincie weet dat en heeft al eerder aangegeven geen cent voor die brug uit te trekken aangezien het om een lokaal verkeersprobleem gaat. De vraag of de brugaanleg überhaupt wel kan, had al lang bij het provinciehuis gedropt kunnen, en moeten, worden. De selectieve toegang was al aan de orde onder het vorige college van B&W. Ook daarover had dus al lang duidelijkheid kunnen zijn van justitie en Den Haag.
Voor een kwartet partijen dat kennelijk zo graag en oplossing wil voor de verkeersproblemen in met name het Damcentrum vrij sullig dat men geen contact legde met provincie, justitie en Den Haag.
Feitelijk gaat het echter om drogredenen om nu geen besluit te hoeven nemen. De coalitie van VVD, CDA, PvdA en ChristenUnie-SGP is het gewoon niet eens. PvdA en ChristenUnie-SGP waren onder het vorige college van B&W tégen een nieuwe Vlietbrug. De idee van selectieve toegang was nota bene van de PvdA afkomstig. In de huidige combinatie zijn VVD en CDA vóór een nieuwe brug. De liberalen zijn tegelijk tégen selectieve toegang.
Bovendien is de gemeente zo armlastig dat men de 10 tot 20 miljoen euro voor een nieuwe brug niet heeft. Zelfs indien die kosten per jaar worden uitgerekend, vormen de uitgaven een probleem.
Dat weet ook wethouder van financiën Jan-Willem Rouwendal (ChristenUnie-SGP) die van de provincie een sluitende begroting moet presenteren wil de gemeente niet onder toezicht komen te staan van diezelfde provincie.
Het geld lenen kost ook geld (rente en aflossing). Bovendien leent de gemeente al zo veel dat het niet eens meer in staat is één derde van de rekeningen zelf te betalen; een eis van de gemeenteraad en een bewijs van financiële ‘gezondheid’.
Het is deze knoop die de coalitie niet wil doorhakken. Op straffe van het einde van de coalitie. Dus wordt er uitstel ‘gekocht’. Kennelijk is de geest van ‘komt tijd komt raad’. Of ‘van uitstel komt afstel’.
Op de site van oppositiepartij GBLV staat een klok met als titel ‘De beloofde brug’. De teller stond vanmorgen op 1 jaar, 1 week, 6 dagen en een aantal uren/minuten/seconden. Het tikken kan vooralsnog doorgaan. En dan te bedenken dat de brugbouw zelf ook nog wel een jaar of vijf vergt.