Selectieve toegang invoeren om zo de bereikbaarheid van en doorstroming in het Damcentrum te verbeteren ‘levert te weinig op’.
Dat heeft wethouder Jan-Willem Rouwendal op 6 maart gezegd tijdens een zogenoemde ‘meedenksessie’ over het onderzoek dat Antea op dat moment voor de gemeente deed naar mogelijkheid die bereikbaarheid en doorstroming te verbeteren.
Destijds noemde Rouwendal de selectieve toegang ook ‘niet de meest kansrijke optie’.
Uit het Antea-onderzoek is gebleken dat alleen met selectieve toegang het aantal auto’s dat de Sluisbrug dagelijks passeert tot onder de 6000 teruggedrongen kan worden. B&W laten nu de technische en juridische haalbaarheid ervan onderzoeken.
Rouwendal wees destijds ook op de politieke en maatschappelijke gevoeligheid van selectieve toegang.
Vijf dagen na zijn uitspraken besloten B&W Antea ‘een vorm van selectieve toegang’ te laten meenemen in het lopende onderzoek.
Een week daarna bespraken de wethouders Juliette Bouw, Astrid van Eekelen en Jan-Willem Rouwendal de selectieve toegang. Zij stelden daarbij vast dat hoe groter het gebied zou zijn waarvoor selectieve toegang zou gelden, des te minder effectief het middel zou zijn. Tegelijk concludeerden zij dat selectieve toegang altijd een maatschappelijke discussie zou blijven oproepen.
Dit alles blijkt uit 165 stukken over de bereikbaarheid Damcentrum die op grond van een verzoek Wet openbaarheid bestuur (WOB) door B&W zijn vrijgegeven.
Uit de stukken blijkt ook dat B&W er zich terdege van bewust zijn dat de Raad van State heeft geoordeeld dat er dagelijks niet meer dan 5000 auto’s over de Sluisbrug mogen gaan. Op dit moment zijn dat er meer dan 8000.
B&W stonden tot nu toe op het standpunt dat de uitspraak van de Raad van State niet noopte tot het nemen van maatregelen. Bij de bespreking van maatregelen inzake bereikbaarheid en doorstroming is de uitspraak van de Raad van State nu wel aan de orde.
Desondanks hebben B&W zich niet op een grens van 5000 auto’s per dag vastgelegd. Formeel wordt gesproken over 5000 tot 6000. Feitelijk wordt ‘uit praktische overwegingen’ de 6000 aangehouden.
Uit de stukken is op te maken dat het herinvoeren van tweerichtingsverkeer op de Oude Trambaan zou betekenen dat B&W afspraken gemaakt met ontwikkelaars inzake Klein Plaspoel Polder zou doorkruisen. Aan de gemeenteraad is gemeld dat de maatregel aan de Oude Trambaan te ingrijpend en te duur zou zijn.
Het installeren van ‘intelligente verkeerslichten’ in het Damcentrum blijkt ook moeilijker dan voorzien. Er zouden zeven bestaande sets verkeerslichten voor moeten worden omgebouwd. Gezien grote drukte bij de bedrijven die dit doen ziet het er naar uit dat zulks dit jaar niet meer gaat lukken.
Inzake een nieuwe Vlietbrug blijkt uit de stukken dat de gemeentelijke vertegenwoordigers eind juni 2018 tijdens een ontwerpsessie voor de N14 lieten weten dat zo’n brug zou moeten als de kruispunten van de N14 binnen Leidschendam-Voorburg niet werden aangepakt. Zoals bekend werkt Rijkswaterstaat nu aan een plan. Uitvoering is voor na 2023 voorzien.




