Nieuws
Hittemaatregelen weg, spoor, afval

Rijkswaterstaat, Prorail en Avalex nemen alle drie maatregelen vanwege de verwachte hoge temperaturen, vandaag en in de komende dagen.

Vanaf  vandaag hanteert Rijkswaterstaat het hitteprotocol. Dat houdt in dat automobilisten die met pech langs de weg komen te staan direct worden geholpen. Zo schakelt Rijkswaterstaat voor alle weggebruikers die langs de snelwegen stranden direct een berger in. De berger zorgt ervoor dat de weggebruiker zo snel mogelijk naar een veilige locatie met voorzieningen, zoals een tankstation of parkeerplaats, wordt gebracht.

Het advies aan de weggebruikers is zich goed voor te bereiden en alert te zijn bij hitte. Neem voldoende drinkwater mee, mede omdat de concentratie door hitte kan afnemen. Daarnaast is het ook handig om een paraplu mee te nemen, deze kan als parasol dienen als men bij pech veilig achter de vangrail op een weginspecteur of de berger wacht.

Weggebruikers moeten ook rekening houden met overlast door bermbranden. Vooral bij lange perioden van droogte stijgt de kans op bermbranden. Rijkswaterstaat roept weggebruikers met klem op om hun sigarettenpeuken en ander afval binnenboord te houden. Niet alleen omdat afval dumpen verboden is, maar zeker ook omdat afval met het warme weer snel brand kan veroorzaken. Wanneer u onderweg een bermbrand ontdekt, zoek dan een veilige plaats zoals een parkeerplaats of tankstation en bel 112 of de landelijke informatielijn van Rijkswaterstaat: 0800 – 8002.

Spoor

ProRail adviseert treinreizigers om extra voorbereid op reis te gaan en (extra) water mee te nemen. ProRail en de onderhoudsaannemers zijn  extra alert op de effecten van de hitte op het spoor. Omdat er een verhoogd risico is op storingen zetten de aannemers extra storingsploegen paraat.

Bij temperaturen van boven de 25 °C kan een spoorstaaf wel 70 °C heet worden en het belooft nóg warmer te worden. In deze warmte zet staal uit. Een stuk spoor van 30 meter kan wel een centimeter langer worden. En omdat het spoor zo strak ligt als ‘een gespannen elastiekje’, kunnen er kronkels in het spoor ontstaan, ook wel spoorspattingen genoemd. Om dat tijdig te signaleren controleren inspecteurs van ProRail en de aannemers voortdurend de ligging van het spoor.

Bij het stilvallen van treinen kan het voorkomen dat de airco uitvalt. ProRail is verantwoordelijk voor het veilig evacueren van reizigers in gestrande treinen. Omdat een trein in de volle zon – zonder airco – snel warm kan worden, zal ProRail Incidentenbestrijding met blauw zwaailicht en sirene rijden om zo snel mogelijk bij een stilgevallen trein aanwezig te kunnen zijn. Reizigers mogen namelijk nooit zelf uit een trein stappen in verband met onder andere aanrijd- en elektrocutiegevaar.

Op strategische plaatsen in het land staat ProRail Incidentenbestrijding klaar met extra personeel en water voor treinreizigers. Bij een storing zullen deze ‘waterwagens’ ook gaan rijden om reizigers in een gestrande trein een flesje aan te kunnen bieden.

Op alle verkeersleidingsposten van ProRail geldt ‘Code Rood’. Deze Code wordt van kracht wanneer er kans is op extra verstoringen op het spoor en dus extra alertheid wordt geëist. Om het treinverkeer zo goed mogelijk te regelen, zijn er extra verkeersleiders op de posten en zijn bezoekers niet toegestaan op de seinzaal, zodat treinverkeersleiders zich maximaal kunnen concentreren.

Afval

Vanwege de verwachtte tropische temperaturen  start de inzameling van afval deze week (23 juli t/m 26 juli) vroeger. Hierdoor kan het zijn dat Avalex eerder langskomt dan normaal.  ,,Bied daarom de container(s) vóór 7.00 uur ’s morgens aan of zet ze de avond ervoor alvast buiten”, zo adviseert de gemeente Leidschendam-Voorburg. (foto: Keep on Running)

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com