Oud-wethouder Floor Kist schrijft columns over ‘smart cities’. Het gebruik van technologie, internet en data om maatschappelijke vraagstukken te helpen oplossen. Of het nu gaat om zorg, onderwijs, verkeer, wonen, luchtkwaliteit er komen steeds meer technologische aanpakken op ons af. In deze columns wil hij u graag meenemen in de mogelijkheden, wenselijkheden en onwenselijkheden van dit soort ontwikkelingen. Dan kunnen we daar met z’n allen een goed gesprek over voeren, voordat het ons gewoon overkomt.
Per jaar worden zo’n 400 miljoen pakketjes bezorgd, 90% daarvan aan huis. Het gaat de hele week door, omdat sinds 2015 bezorgen op zondag toegestaan is. Veilig Verkeer Nederland schat in de komende jaren het aantal bestelbusjes dat per dag door drukke straten rijdt zal stijgen van veertig tot zeventig. Ondanks dat het aantal ophaal punten van 900 in 2006 tot 5.000 is gestegen, halen we slechts 6% van onze pakketjes daar op.
In de VS, gaven het Mobility Lab en het George Mason University aan dat 73 procent van de bestelbusjes in Arlington, Virginia fout geparkeerd staan, fietspaden, brandweerwaterpunten en oversteekplaatsen blokkeren.
Dus introduceren online winkels de boodschappenrobot. Mensen gaan nog steeds naar de winkel, en de robot bezorgt de boodschappen wanneer het uitkomt. In Milton Keynes in het Verenigd Koninkrijk werken Co-op en Tesco aan robotbezorging. Het bedrijf Starship dat de robots levert doet wereldwijd al 25.000 bezorgingen. De Amazon Scout begon dit jaar met proefbezorgingen in Snohomish County, Washington.
Fedex vervoert pakketjes tussen zijn filialen in Memphis, Tennessee. Het gaat hier om relatief kleine robots die over de stoep rijden.
Nuro kiest voor een robot dat over de weg rijdt. In Scottsdale, Arizona en Houston, Texas, werken ze met een robot met een warme en koude compartiment vooral bedoeld voor eten. De robot is ongeveer half zo groot als een bestelbusje.
In Nederland doet AH in Eindhoven een proef met zijn bezorgrobot Aitonomi. Klanten doen hun bestelling via een app. De boodschappen worden door medewerkers in de robot gezet, die daarna met behulp van camera’s en sensoren naar de juiste plek rijdt. Klanten moeten nog wel even naar buiten om de boodschappen uit het karretje te pakken.
De grootste uitdaging voor de bezorgrobots zijn drukken wegen en stoepen. Voetgangers zijn niet gewend om de stoep de delen met een robot. Veel stoepen zijn ook smal en onregelmatig. Een andere zorg is dat voetgangers stilstaan om naar de robot te kijken als het voorbij rijdt en daarmee anderen hinderen. Dat zal even wennen zijn. En gemeenten zullen moeten reguleren waar robots wel en niet kunnen rijden. Arlington, Virginia heeft hiervoor al regelgeving aangenomen.
Bezorgingen door robots zullen toenemen. Sinds de start van de proef in Milton Keynes, is het aantal bezorgingen met 450 procent gestegen. Melk, brood en chocola werden het meest bezorgd. De vergrijzing zal hier ongetwijfeld ook aan bijdragen. Zeker als medicijnen en warme maaltijden ook aan huis kunnen worden bezorgd.
(Floor Kist)