De provincie Zuid-Holland, beheerder van de Vliet, voelt niets voor de aanleg van een nieuwe brug in Leidschendam. Men heeft B&W op het hart gedrukt dat plan nog maar eens goed te gaan overdenken. ‘Moet je dat wel willen?’, aldus een betrokkene bij de provincie.
Zoals bekend heeft de coalitie een taboeloos onderzoek laten doen naar de bereikbaarheid van en doorstroming in het Damcentrum. Daarbij werd ook gekeken naar een nieuwe Vlietbrug.
Daaruit bleek dat een nieuwe brug de verkeersproblemen verplaatst, meer verkeer aantrekt en alleen zin heeft in combinatie met selectieve toegang voor automobilisten tot het Damcentrum.
Daarop besloten B&W tot nader onderzoek inzake die selectieve toegang en de bereidheid van de provincie om mee te werken aan de eventuele brugaanleg.
‘We lopen er niet warm voor’, zo berichtte de provincie Vlietnieuws desgevraagd. Het provinciaal bestuur zegt geen belang te hebben bij de nieuwe brug, en de Vliet zelf ook niet. Van meebetalen aan het project door de provincie is dan ook geen sprake. ‘We zijn geen Sinterklaas’.
Op grond van criteria van Rijkswaterstaat, die de provincie ook hanteert, zou de nieuwe Vlietbrug er niet eens mogen komen aangezien binnen 300 meter van de gedachte plek de Sytwende fiets- en voetgangersbrug ligt.
Dat criterium kan alleen terzijde worden geschoven als de nieuwe brug en de Sytwendebrug tegelijk open en dicht gaan. Daarnaast moeten er bij de nieuwe brug afmeerplaatsen voor schepen komen. Daarnaast zijn de ‘zichtlijnen’ een probleem.
Behalve de kosten voor de brugaanleg (10 tot 15 miljoen euro) is er ook nog de bediening. Die zou elektrisch van op afstand moeten, maar dan zou dat ook meteen voor de Sytwendebrug geregeld moeten worden. Nu moet daar elke keer nog iemand ter plekke de brug openen en sluiten. De kosten voor bediening op afstand van de Sytwendebrug worden alleen al geschat op zo’n 3 miljoen euro.
De Vliet wordt jaarlijks bevaren door 11.500 schepen waaronder 500 in de beroepsvaart. De mensen bij de Sluis in Leidschendam halen vier ‘schuttingen’ per uur. Dat betekent dat één van de twee bruggen tussen 20 en 30 minuten per uur open staat. Uit onderzoek is gebleken dat de openstaande Sluisbrug voor de grootste verkeersproblemen in het Damcentrum zorgt.




