Studenten van de Haagse hogeschool gaan elf winkeliers uit het winkelcentrum Julianabaan in Voorburg bijstaan hun winkel toekomstbestendig in te richten en zich te positioneren. Zij doen dat via een ‘Eerste hulp bij retail’ (EHBR): een tijdelijke vestiging in het winkelcentrum. Gemeente omarmt dit initiatief, omdat dit ertoe bijdraagt dat het winkelcentrum toekomstbestendig blijft.
De studenten zijn gedurende vijf woensdagmiddagen gehuisvest in het winkelgebied. Zij doen onderzoek naar de toekomst van de winkeliers ter plekke. De elf deelnemende winkeliers zijn: GSM Fixzone, Verbakel, Interwabo, Sport 2000, Zoë & Max, DNVG, Rotischop Faya Plaza, ’t Pleintje, Ros gezondheid, Exercise.
De Julianabaan is het derde ‘EHBR’ in Nederland, onderdeel van het landelijk onderzoeksproject Future-Proof Retail. Dertig studenten gaan samen met onderzoekers van de Haagse Hogeschool in gesprek met winkeliers om op basis van concrete vragen van hen onderzoek te doen naar verandering, de klantreis, innovatie, aanpak, aanname of idee. Door middel van kortlopende experimenten moeten deze onderzoeken in zes weken tot uitkomsten leiden waar ondernemers hun voordeel mee kunnen doen.
Het bijzondere is het werken volgens de methodiek van Design Thinking: een onderzoeksmethode waarbij er in korte tijd stap voor stap ideeën worden getest en verfijnd. De kracht van Design Thinking zit ook in het multidisciplinair samenwerken en –denken door studenten, onderzoekers en winkeliers.
Gedurende de testperiode bevragen de studenten bijvoorbeeld de klanten van de winkeliers, of brengen met de winkelier in kaart op welke verandering(en) in de sector en in de winkelstraat er kan worden ingespeeld. Uit de onderzoeken blijkt uiteindelijk wat de consequenties zijn van de inzet van een bepaalde innovatie of een eventuele nieuwe aanpak. Ook worden waar mogelijk concrete tools aangereikt waar de winkelier mee aan de slag kunnen.