Nieuws
Minder parkeerplekken bij nieuwbouw

Minder parkeerplaatsen bij nieuwbouw; dat is één van de maatregelen waarmee B&W de CO2-vervuiling door het verkeer willen terugdringen. Dit jaar wil men daarvoor een plan maken. Minder parkeerruimte moet het autogebruik terugdringen.  Burgemeester en wethouders hebben een serie maatregelen gepubliceerd die ten doel hebben de CO2-vervuiling terug te dringen. CO2 staat voor koolstofdioxyde, een broeikasgas dat bijdraagt aan de opwarming van de aarde.

De maatregelen moeten de CO2 uitstoot van het verkeer met 30 procent terugdringen gemeten over de periode 2016-2025. Ze zijn een uitvloeisel van afspraken binnen de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). Daar werden 40 maatregelen bedacht voor gemeenten om te realiseren.

Van de 40 maatregelen zijn er acht maatregelen die al in uitvoering zijn of reeds gepland zijn om uit te voeren, aldus B&W. Dat zijn:

– Zero Emissie doelgroepenvervoer. Het doelgroepenvervoer in de gemeente is per 2030 100% zero emissie. Tussendoel in 2025: 75%. In de transitieperiode wordt minimaal groen gas gevraagd. De gemeente neemt de minimumeisen op bij de eerstvolgende aanbesteding van concessies,

– Zero Emissie bestratings- en rioleringswerkzaamheden. De bestratings- en rioleringswerkzaamheden in de gemeente zijn per 2030 100% zero emissie. Tussendoel in 2025: 50%. De gemeente neemt de minimumeisen op bij de aanbesteding van onderhoudscontracten,

– Zero Emissie eigen wagenpark. Het eigen wagenpark dan wel geleaset materieel is per 2025 100% zero emissie,

– Zero Emissie zakelijk verkeer gemeenten. Alle zakelijk verkeer van de gemeente is per 2025 100% zero emissie,

– Metropolitaan fietsroutenetwerk. Vijf geprioriteerde fietsroutes (85 km) worden naar verwachting vanaf 2020 uitgevoerd. De uitwerking van het overige netwerk (165 km) is voorzien na 2020 en de tweede tranche wordt vanaf 2021 gerealiseerd, afhankelijk van aanvragen van gemeenten,

– Pilot nieuwe vervoerconcepten. De gemeente gaat aan de slag met minimaal één pilot met nieuwe vervoersconcepten (zoals automatisch vervoer, Mobility as a Service, deelauto’s en truck platooning in het goederenvervoer); start pilot in 2020,

– Laadinfrastructuur uitbreiden en andere maatregelen elektrische auto’s. De gemeente breidt de laadinfrastructuur voor elektrische auto’s uit; in lijn met groeiambitie elektrisch rijden. Daarnaast worden er plannen uitgewerkt voor een wijkgerichte aanpak elektrisch rijden in 2025 (communicatie/participatie met bewoners, pilots met teruglevering elektriciteit, laadinfrastructuur, parkeerbeleid, deelauto’s, prijsprikkels, privileges),

– De gemeente onderzoekt de toepassing van Talking Traffic en slimme verkeerslichten. Doel: beter rijgedrag en minder uitstoot, minder zoekverkeer naar parkeerplaatsen, mogelijke prioritering voor gewenste doelgroepen, verkorting rittijd OV-voertuigen, fietsvriendelijke regelingen op hoofdfietsroutes en een betere detectie van fietsers.

Daarnaast noemen B&W zestien maatregelen die men nader wil onderzoeken:

– Zero Emissie groen onderhoud. Het groenonderhoud in de gemeente is per 2030 100% zero emissie. Tussendoel in 2025: 50%. De gemeente neemt de minimumeisen op bij de aanbesteding van onderhoudscontracten,

– Mobiliteitsplan gemeente. De gemeente stelt een mobiliteitsplan op voor de eigen werknemers met als doelstelling 30% minder CO2 in het woonwerk- en zakelijk verkeer per 2021,

– Inzet logistiek makelaar. De gemeente verwelkomt versterkte inzet van de logistiek makelaar. Er worden vijf extra makelaars ingezet om bedrijven te ondersteunen bij het maken van slimme logistieke keuzes, gericht op het verminderen van verkeers- en vervoersbewegingen,

– Onderzoek regionale tariefstelling. De gemeente voert onderzoek uit naar een regionale tariefstelling voor het gebruik van laadinfrastructuur,

– Laadinfrastructuur Verenigingen van eigenaren (VVE’s). Ter bevordering van laadinfrastructuur bij VVE’s voert de gemeente uiterlijk in 2021 EVready eis in via parkeernorm nieuwbouw. Meer VVE’s beschikken over laadinfrastructuur,

– Werkgeversaanpak. De gemeente maakt afspraken met de tien grootste werkgevers per gemeente gericht op CO2-reductie door de werknemers,

– Lage parkeernorm. De gemeente onderzoekt de mogelijkheid van het hanteren van een lagere parkeernorm bij nieuwbouw en stelt hiervoor uiterlijk in 2020 een plan op,

– Onderzoek fiets-en autoparkeerplekken. De gemeente onderzoekt de mogelijkheid en de impact van het opwaarderen van knooppunten (aanleg van fiets- en autoparkeerplaatsen) langs openbaar vervoer-lijnen op kansrijke herkomstlocaties. De gemeente stelt hiervoor plannen op,

– Scholenaanpak. De gemeente werkt (mee) aan plannen voor scholen in de eigen gemeente om 10% van de ritten naar school uit de auto en met de fiets of per voet te realiseren,

– Zero Emissie-zones vrachtverkeer. De gemeente bereidt het instellen van zero-emissie zones voor vrachtverkeer voor vanaf 2025,

– Logistieke hubs. De gemeente bereidt plannen voor logistieke hubs voor (parallel aan het voorbereiden van zero-emissie zones),

– Wagenpark adviseur. De gemeente schakelt een wagenparkadviseur in waarmee in samenwerking bedrijven worden geselecteerd om te benaderen. De wagenparkadviseur adviseert deze bedrijven over de aanschaf van schone voertuigen voor in het wagenpark. De wagenparkadviseur werkt samen met de Verkeersonderneming en Bereikbaar Haaglanden,

– Pilots innovatieve beprijzing. De gemeente werkt (mee) aan het selecteren en voorbereiden van kansrijke pilots voor innovatieve vormen van beprijzing van het wegverkeer,

– Richtlijn bouwen rondom openbaar vervoer-locaties. De gemeente ontwikkelt samen met andere gemeenten een richtlijn voor toekomstige ontwikkelingen bouwen rondom openbaar vervoer-locaties,

– Modal shift korte ritten. De gemeente bereidt plannen voor om in de verkeerscirculatie fiets en openbaar vervoer voorrang te geven boven de auto. Doel is 10% modal shift op korte ritten (tot 15 km). De gemeente ontwikkelt eventueel een voorstel voor pilot(s),

– Straat van de Toekomst. De gemeente ontwerpt een Straat van de Toekomst. De gemeente brengt een straat in en gaat voor die straat samen met bewoners na welke winst er is te behalen is door nieuwe ontwikkelingen mee te nemen (autodelen, elektrisch rijden, waterberging, fietsparkeren, ruimte voor spelen).

In het Uitvoeringsprogramma Duurzaamheid 2019-2022 zijn inzake verkeer en mobiliteit dertien maatregelen genoemd. Die hebben ook allemaal een relatie met de 40 maatregelen die MRDH nu heeft opgesomd, aldus B&W.

Het gaat dan om:

– Pilot wijkoplossingen in combinatie met mobiliteit: wijkbatterij en deelauto,

– Participeren in diverse regionale haalbaarheidsstudies (o.a. nieuwe brandstoffen, stedelijke distributiesystemen, P+R deelhub)

– Participeren in concessie op basis van MRDH-strategie in de aanschaf van elektrische bussen,

– Onderzoek naar halte Overgoo en verbeteren bereikbaarheid Leidschendam-Zuid,

– Participeren in convenant doelgroepenvervoer,

– Metropolitane fietsroute naar o.a. Pijnacker onderzoeken en aanleggen,

– Routeonderzoek en uitvoering verlengde Velostrada,

– Regionale mobiliteitsstrategie MRDH vertalen naar lokale mobiliteitsstrategie,

– Uitbreiden laadnetwerk auto’s,

– Haalbaarheidsonderzoek naar ‘laadstraat’ en laadpunten in lantaarnpalen,

– Parkeernota en parkeervisie opstellen,

– Fietspromotie uitvoeren, twee acties per jaar,

– Opstellen voorstel voor de inzet van deelfietsen en deelauto’s,

– Deelauto’s in Leidschendam Centrum,

– Aanschaf van emissieloze wagens en pilot van het ombouwen van wagens,

– Emissie-arme mobiele werktuigen opnemen in aanbestedingsdocumenten (bij bouw).

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter