Nieuws
Grootse plannen Appelgaarde en omgeving

Er bestaan grootste plannen voor het gebied tussen de Appelgaarde en Station Mariahoeve. Er moeten honderden woningen komen in drie torenflats en een woongebouw langs het spoor.

De plannen zijn gemaakt door ontwikkelaar REB. Die is middels Appelgaarde b.v. ook de eigenaar en financier. De gemeente is bij het project betrokken. Eind dit jaar moet duidelijk zijn of en hoe er mee verder wordt gegaan.

Het leegstaande kantoorgebouw Appelgaarde 2-4 wordt gesloopt. Ter plekke komt een nieuw driehoekig gebouw dat ook de omliggende parkeerplaatsen omvat. Het gebouw krijgt drie woontorens: één van 60 meter direct naast het spoorviaduct, één van 28 meter aan de kant van de stationsingang en één van 23 meter op de hoek Appelgaarde/Hofzichtlaan (de plek van het huidige kantoorgebouw).

Het vierkante stationsplein wordt driehoekig met de punt aan de Appelgaarde. De fietsenstalling verdwijnt. In de plaats daarvan komt groen. De parkeerplaats aan de Appelgaarde verdwijnt ook. Hier komt, evenwijdig aan het spoor, een zes etages hoog woongebouw te staan.

De velostrada, die nu over de Appelgaarde loopt, wordt verlegd tot direct naast het spoor. Dat gebeurt tussen de Populierendreef en het voetbalveldje aan de Appelgaarde. Over de Hofzichtlaan komt direct naast het spoorviaduct een fietsbrug. De kruising Appelgaarde/Hofzichtlaan wordt niet meer aangepast.

Parkeren zal ondergronds moeten gebeuren en in een overdekte P+R. Er komen minder parkeerplekken dan volgens de normen zouden moeten om autogebruik tegen te gaan en gebruik van openbaar vervoer en fiets te stimuleren.

Bij de woningen gaat het om kleine huur- en koopwoningen in de vrije sector alsmede huurwoningen in net middensegment (huur tussen 800 en 1000 euro). Dertig procent van de woningen valt in de sociale sector. Van alle woningen wordt 7,5 procent groter dan 100 vierkante meter.

Onderin het driehoekige woongebouw met torens komen bedrijfsruimten en flexibel bruikbare werkplekken. Om de bouwwerken mogelijk te maken moeten de bovengrondse hoogspanningskabels, ondergronds komen te lopen.

Het hele plan is gemaakt om het hele gebied een facelift te geven. Het is wel een plan van de lange adem aangezien ook NS, Prorail en Tennet moeten meewerken aan de realisatie ervan.

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter