Nieuws
Soort Prins Clausplein voor waterwegen

Hoe kun je grote hoeveelheden water op korte termijn aanvoeren, zonder het al aanwezige watersysteem te verstoren? Dat is één van de technische uitdagingen voor de piekbergingsfunctie (opvangen van overtollig water naar zware regenval) in de Nieuwe Driemanspolder tussen Leidschendam-Voorburg, Zoetermeer en Den Haag.

Langs de Voorweg loopt namelijk de Molenvaart, die het aanvoertracé niet mag kruisen, en ook naast de Limietsloot lopen meerdere watergangen. Om de aanvoer van grote hoeveelheden water vanuit Stompwijk mogelijk te maken, creëren de bouwers een soort knooppunt Prins Clausplein, maar dan voor de waterwegen. Ze leggen een  aquaduct aan voor de Molenvaart. Ook moet de Limietsloot los worden gekoppeld van het bestaande watersysteem. Hiervoor is een grote sifon nodig, die onder de verbrede Limietsloot doorloopt en de watergangen aan weerszijden weer met elkaar verbindt.

Volgende maand start de aannemer met de voorbereidende werkzaamheden voor het sifon. Nu ligt de nadruk op de realisatie van het aquaduct en de bijbehorende autobrug, die de huidige verbinding van de Voorweg en Wilsveen in stand houdt. Inmiddels zijn de liggers van de autobrug aanbracht. Nu moet voor zowel het aquaduct als de autobrug de wapening worden gemaakt, oftewel de ijzeren versterking waar het beton overheen wordt gegoten. Zo ontstaan de vloer en wanden van het kunstwerk. (foto NDP)

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter