Nieuws
Streng parkeerbeleid Binckhorst

Den Haag wil zo min mogelijk geparkeerde auto’s bij de te bouwen 5000 woningen in de Binckhorst. De geldende parkeernorm wordt gehalveerd; voor studenten worden helemaal geen parkeerplaatsen in de plannen opgenomen; voor bezoekers één parkeerplek per tien mensen.

Dat heeft wethouder Boudewijn Revis laten weten. De openbare ruimte mag niet belast worden met geparkeerde auto’s, aldus de bestuurder. Door de maatregelen moet autogebruik ontmoedigd worden en moeten bewoners worden aangezet openbaar vervoer dan wel de fiets te gebruiken.

Den Haag kent nu verschillende parkeernormen afhankelijk van het gebied in de stad, de oppervlakte van de woning en of het om een ééngezinswoning of appartement gaat. Bij ééngezinswoningen lopen ze uiteen van 0,4 tot 1,5 auto; bij appartementen van 0,2 tot 1,3 auto.

Bij bouwprojecten zet Revis ook in op gebruik van deelauto’s. Eén deelauto scheelt vier parkeerplaatsen, zo meldt hij.

Voor bouwplannen nabij haltes openbaar vervoer of fietsvoorzieningen wil Revis 17.500 euro per parkeerplaats die afwijkt van de zogenoemde parkeereis (benodigde capaciteit voor het plan) gaan rekenen aan ontwikkelaars. Dat geld wordt gebruikt voor de financiering van het openbaar vervoer.

Adressen in de Binckhorst krijgen geen parkeervergunning voor parkeren op straat. Er komen alleen stroken voor laden/lossen en afzetten van personen. Parkeren moet op eigen terrein of in centrale voorzieningen (garage’s).

Over de mogelijke effecten van het Haagse beleid op de omliggende wijken in Leidschendam-Voorburg rept Revis niet. (illustratie Verkeersborden.com)

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter