Hoe draagt de RijnlandRoute hieraan bij?

,,Vastlopend verkeer kent twee oplossingen: verbetering van het openbaar vervoer (OV) en een betere doorstroming van het wegverkeer. De RijnlandRoute geeft invulling aan dat laatste. Het ontlast niet alleen Leiden en Katwijk, maar ook het gebied er omheen. Denk maar aan de 5000 woningen die gepland staan op het terrein van voormalig vliegveld Valkenburg. Een ontwikkeling van dergelijke omvang heeft een goede infrastructuur nodig om bereikbaar te zijn en zal dus ook profiteren van de RijnlandRoute. Daarom betaalt het Rijk er fors aan mee. De economische waarde van de nieuwe verbindingen is groot. Het traject Noord-Zuid was met de A4 en A44 al goed geregeld. Nu wordt ook de Oost-West verbinding veel directer en sneller.”

Het is het grootste infra-project ooit voor Zuid-Holland. Doet dat iets met de provinciale organisatie?

,,Een groot deel van de uitvoering ligt bij Rijkswaterstaat, maar er is wel een speciaal team vanuit de provincie dat er intensief bij betrokken is. Wij ervaren het als een bijzondere opgave. Aan de andere kant is het ook gewoon een project.”

Hoe zal het voelen om in 2023 over de nieuwe fly-over bij de A4 of door de tunnel onder Voorschoten heen te rijden?

,,Ik hoop dat ik er dan trots op kan zijn. En dat hoop ik voor iedereen die eraan bijdraagt, inclusief mijn voorganger Ingrid de Bondt en alle anderen die zich er voor hebben ingespannen. De gebruikers van het wegennet in deze regio hebben er lang op moeten wachten. Misschien had de RijnlandRoute er eigenlijk al 40 jaar geleden moeten zijn. Maar dan was het wel een minder mooi traject geweest, dwars door Voorschoten heen in plaats van er keurig onderdoor. We hebben nu de kans er iets heel moois van te maken, en dat is precies wat wij met zijn allen nu en in de komende twee á drie jaar aan het doen zijn.” (foto RijnlandRoute)