Beroepsorganisatie Transport en Logistiek Nederland is 24 uur per dag, zeven dagen van de week in de weer met de gevolgen van de Coronacrisis. Zo worden betrokken per blog voortdurend op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen. Op de vraag of er voldoende inval chauffeurs zijn en of er een vaste procedure voor dit soort calamiteiten is reageert men als volgt:
,,Er is geen vaste procedure, omdat hier sprake is van een unieke, zeer uitzonderlijke situatie. Die kan je ook alleen maar samen aanpakken. Binnen de sector slaan wij daarom nu dus de handen ineen. Transport en Logistiek Nederland, VVT, FNV Transport & Logistiek, CNV Vakmensen en evovenedex hebben gezamenlijk het mobiliteitscentrum ontwikkeld.
Daarmee proberen wij bedrijven met slimme oplossingen te ondersteunen, bij te dragen aan de continuïteit om daarmee weer werknemers te helpen om aan het werk te blijven. Via stlwerkt.nl wordt er geïnventariseerd in welke deelmarkten tekorten zijn en waar er juist een overschot is aan vrachtwagenchauffeurs en materieel. Bedrijven die in dat opzicht als het ware ‘op elkaar passen’ worden door het mobiliteitscentrum met elkaar in contact gebracht”.
Elisabeth Post, bestuursvoorzitter van Transport en Logistiek Nederland: ,,Het coronavirus heeft ingrijpende gevolgen voor de sector transport en logistiek. Het is van groot belang dat zoveel mogelijk werkgevers hun bedrijf kunnen voortzetten zodat daardoor werknemers werk en inkomen kunnen behouden. We zoeken daarbij naar concrete en praktische oplossingen. En op dit moment zien we dat door de corona-maatregelen transportbedrijven die werken voor supermarkten kampen met ondercapaciteit, terwijl bij transporteurs die werken voor de horeca juist sprake is van overcapaciteit. Via het mobiliteitscentrum bij STL gaan we kosteloos de ontstane vraag en het aanbod bij elkaar brengen.” (foto archief)