Het zijn twee auto’s, maar met grote verschillen: de auto met een verbrandingsmotor en de elektrische auto. De verbrandingsmotor ligt tegenwoordig een beetje onder vuur in verband met de CO2 uitstoot. Dat wordt niet gewaardeerd met alle discussies die we aan de gang hebben op het moment!
Hoe werkt de benzineauto?
In de auto met de verbrandingsmotor gaat benzine in en het werkt vrij simpel: in de motor zitten cilinders (soort pijpjes) waar benzine in gaat. Er komt een vonkje bij waardoor er een kleine ontploffing ontstaat, welke weer wordt omgezet in bewegingsenergie. De bewegingsenergie die gaat via de versnellingsbak naar de voorwielen en je kunt rijden.
Hoe werkt het bij de elektrische auto?
Er gaat stroom vanuit de accu naar de motor. Die stroom zorgt ervoor dat twee magnetische polen veranderen van richting en dat leidt tot bewegingsenergie. Die bewegingsenergie gaat niet via een versnellingsbak naar de voorwielen want hij heeft namelijk geen versnellingsbak.
De elektromotor heeft altijd kracht
Het leuke aan een elektromotor is dat het altijd kracht heeft, in tegenstelling tot de verbrandingsmotor. Hierbij heb je kracht in een bepaald toerengebied. Dat betekent dat je met die versnellingsbak, door te schakelen, naar het juiste toerengebied toe moet.
De benzinemotor moet het ook afleggen qua vermogen, want de elektrische auto heeft veel meer vermogen tegen veel minder onderdelen (dus minder onderhoud en minder kosten)
De accu’s gaan erg lang mee
Er zijn gevallen bekend van Tesla’s die vier ton op de teller hebben zitten en maar een minimale degradatie in accucapaciteit hebben. Dat wil zeggen dat die accu’s zeer lang mee gaan en lang gezond blijven, in tegenstelling tot de accu in een benzineauto. De prijs van een accu in een elektrische auto is daarentegen wel duurder, maar zakt jaarlijks 15%. Dat betekent dat de elektrische auto voordeliger wordt! Dit leidt weer tot het feit dat de prijzen van een elektrische auto en een benzineauto van hetzelfde model mettertijd dichterbij elkaar komen te liggen. Ongeveer in plus minus 2023 is die prijs gelijk. Hierdoor dalen ook de leaseprijzen van elektrische auto’s, bekijk alle leaseprijzen van elektrische auto’s op http://elektrischeautolease.nl/
Hoe zit het met de garantie van de accu in een elektrische auto?
Het klinkt misschien gek, maar ten eerste: hij gaat niet stuk! Niet uit zichzelf in ieder geval. Wanneer je een ongeval hebt gehad, is het natuurlijk een ander verhaal maar om de consument zekerheid te bieden heeft de accu van een elektrische auto een garantie (van zo’n 8 tot 10 jaar tot wel 240.000 km). Bij een ‘normale’ garantie (van een benzineauto) moet je blij zijn met een jaar of 3, 5 of uiterlijk 7 jaar. Wil je een elektrische auto leasen? Dan heb je natuurlijk helemaal geen zorgen!
Je maakt haast geen geluid
De elektrische auto is zeer stil, in tegenstelling tot de benzineauto. Hij maakt haast geen geluid. Je zet de auto als het ware ‘aan’ en hij loopt. De benzinemotor moet gestart worden en als hij eenmaal loopt, hoor je ‘m luid en duidelijk.
Je kunt lekker thuis ’tanken’
Om nog een laatste verschil te noemen: een elektrische auto hoef je natuurlijk niet te tanken, enkel op te laden. Dat kun je thuis doen, of op een oplaadpunt. Een benzineauto moet je altijd tanken (en dat doe je nooit thuis). Ook op veel bedrijven heb je tegenwoordig op de parkeerplaats laadpalen staan waar je gratis je auto aan kunt hangen. https://www.elektrischeautolease.nl/goedkoopste-elektrische-autos/. Dus nog een bijkomend voordeel van elektrisch rijden.
(partnerbijdrage)