NS start met de Europese aanbesteding voor een nieuwe generatie toegankelijke dubbeldekkers. Daarbij kijkt NS naar een trein die bestaat uit zowel enkeldeks- als dubbeldeksrijtuigen die de noodzaak van een hoge capaciteit met een goede toegankelijkheid combineert. Om deze nieuwe treinen aan te kunnen schaffen start NS nu het aanbestedingstraject met een informatieaanvraag aan de industrie. Het doel hiervan is om eerst potentiële leveranciers te selecteren. Dit is de eerste stap in een proces dat uiteindelijk kan leiden tot de bestelling van de trein in 2022.

De reizigersgroei overstijgt in de komende jaren de prognoses van de Nationale Markt en Capaciteit Analyse (NMCA) die door het Rijk gehanteerd wordt bij het bepalen van de noodzakelijke infrastructuur. Daarvoor wil NS de huidige treinvloot verder uitbreiden.

Roel Okhuijsen, directeur Nieuw Materieel NS: ,,We moeten ook nu naar de toekomst kijken, waarin steeds meer reizigers met de trein reizen. Oudere treinen komen aan het einde van hun levensduur. Onder invloed van de coronamaatregelen hebben we op dit moment weliswaar fors minder reizigers, maar zijn we op de lange termijn wel voorbereid op groei. Omdat de aanschaf van een nieuwe trein een proces is van zo’n 7 jaar, kiest NS er voor om vandaag de aanbesteding te starten. Pas na afronding van deze eerste fase wordt zoals gebruikelijk een definitief besluit genomen over de te bestellen treinen.”

NS oriënteert zich op een trein die bestaat uit een combinatie van enkeldek/dubbeldeksrijtuigen die geschikt is voor snelheden tot 160 km/uur. De basisorder betreft zo’n 30.000 stoelen met diverse opties voor aanvullende bestellingen en tevens een mogelijkheid voor het bestellen van soortgelijke treinen voor grensoverschrijdend treinverkeer. Het streven is om in 2022 het contract met een leverancier te tekenen. Op basis van de huidige inzichten komen de eerste nieuwe treinen in 2027 op het spoor. Volgens de vervoerconcessie voor het hoofdrailnet heeft NS de verplichting om te zorgen voor voldoende materieel om de concessie uit te voeren tot 2025, daarnaast moeten wij zorgen voor continuïteit ook na deze concessieperiode.

NS heeft de afgelopen jaren € 3,8 miljard geïnvesteerd in de aanschaf en vernieuwing van treinen. Op dit moment loopt bij Alstom een bestelling van 99 extra snelle Intercity’s die mede bestemd zijn voor de hogesnelheidslijn. De eerste treinen uit deze order komen naar verwachting in 2021 op het spoor. NS heeft de mogelijkheid om van deze snelle Intercity’s extra treinen te bestellen. Daarnaast bouwt de Spaanse treinfabrikant CAF nieuwe Sprinters. De eerste 100 Sprinters uit deze order van 206 rijden inmiddels op het Nederlandse spoor. Ook hier heeft NS de mogelijkheid om extra Sprinters te bestellen. (foto NS)

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com