Nu het weer drukker wordt in de winkelstraten moeten gemeenten en ondernemers ‘slimme’ looproutes bedenken. Dat heeft de voorzitter van de 25 Veiligheidsregio’s, Hubert Bruls, gezegd. Die routes moeten er voor zorgen dat mensen de 1,5 meter afstand tot elkaar houden en een opeenhoping van mensen op één punt wordt voorkomen.

De gemeente heeft geconstateerd dat er verwarring is ontstaan rond de hulpregeling voor zelfstandige ondernemers die door de coronacrisis in problemen zijn gekomen (Tozo). Het Raadhuis komt derhalve met de volgende verklaring:

‘Op 17 maart werd de Tozo aangekondigd. Op 21 april werd de uitwerking van de regeling bekend en formeel vastgesteld. Om ondernemers te helpen heeft de gemeente na de aankondiging wel alvast het aanvraagformulier beschikbaar gesteld om waar nodig een voorschot uit te keren. In de eerste week zijn er 1000 aanvragen ingediend. De teller staat nu op ongeveer 2500 aanvragen. Ter vergelijking: in een normale situatie worden er jaarlijks ongeveer tachtig aanvragen voor de Bijstand voor zelfstandigen (Bbz, waar de Tozo op is gebaseerd) ingediend.

Er wordt hard gewerkt om alle aanvragen zo snel als mogelijk te behandelen. De gemeente heeft twee externe partijen ingehuurd om hierbij te helpen. Door de grote hoeveelheid aanvragen in de eerste week, duurt de beoordeling helaas langer dan de eerdergenoemde 4 weken. Ondernemers kunnen uiterlijk binnen 8 weken, vanaf het moment van aanvragen, een antwoord verwachten.

Ondernemers die in acute geldnood verkeren (boodschappen niet kunnen betalen), kunnen een voorschot aanvragen. Een link naar dit formulier hebben zij in het e-mailbericht ontvangen.

Het Rijk heeft de afgelopen weken nieuwe informatie over de regeling gedeeld. Hierdoor moet de gemeente aanvullende informatie opvragen bij alle ondernemers die een aanvraag hebben ingediend. Aanvragers kregen hiervoor een inlichtingenformulier toegestuurd. Dit heeft geen invloed op de behandeltermijn.

De noodmaatregelen tegen het coronavirus hebben grote gevolgen voor iedereen. Ondernemers worden hard geraakt in deze crisis. In deze tijd is het daarom extra belangrijk dat zij bij de gemeente terecht kunnen voor vragen en ondersteuning. Hoewel dit niet altijd in de praktijk direct merkbaar is, wordt er achter de schermen met man en macht gewerkt om alle aanvragen zo snel als mogelijk te behandelen. De gemeente wil daarom alle ondernemers die een aanvraag hebben ingediend, bedanken voor hun geduld en begrip in deze moeilijke tijd’.

Het aantal inwoners van Leidschendam-Voorburg dat aan het coronavirus is overleden bleef op 7 staan. Ook het aantal inwoners dat met het virus in een ziekenhuis ligt bleef ongewijzigd: 20.

Inmiddels is bekend geworden dat de Stompwijkse Paardendagen als gevolg van de coronacrisis niet door gaan. Het evenement stond voor 17 tot en met 20 juli gepland. Het is buiten de oorlogsjaren de eerste keer in het 110- jarig bestaan, dat een streep gaat door de festiviteiten.

De voorzitter van het organiserende Nooit Gedacht, Theo van den Bosch: ,,De paardendagen genieten enorme populariteit. Rondom de ponyraces, de dressuurwedstrijden en de kortebaandraverij worden tal van activiteiten gehouden, die steeds meer belangstellenden naar Stompwijk trekken. Als de feestelijkheden dan noodgedwongen geen doorgang kunnen vinden, is dat voor alle betrokkenen buitengewoon onaangenaam. Ook onze sponsors wacht een heel moeilijke periode. Dat de volksgezondheid echter voorop staat, is natuurlijk buiten kijf.”

Het kabinet werkt aan een noodwet coronamaatregelen. Deze moet in de plaats komen van de huidige noodverordeningen. Die verordeningen worden ondemocratisch gevonden (volksvertegenwoordigers kunnen er niet over meepraten) en er staan ook maatregelen in die eigenlijk in strijd zijn met de grondwet.

NS en de TU Delft starten vandaag een grootschalig onderzoek naar de gevolgen van de coronacrisis op het huidige en toekomstige reisgedrag van reizigers. Zo’n 100.000 NS-reizigers worden benaderd om hun mening te geven en ervaringen te delen. Reizen ze minder? Werken zij straks vaker thuis of nemen zij vaker de auto?

In het onderzoek peilt NS ook de bereidheid van reizigers om zich vooraf aan te melden voor een treinreis. Een reiziger krijgt dan vooraf te zien welke trein druk is en welke niet. Het aantal reizigers zou zo beter op de beperkte treincapaciteit afgestemd kunnen worden. Door de intelligente lockdown daalde het aantal treinreizigers de afgelopen weken tot ongeveer 7% ten opzichte van normaal. Wanneer in de toekomst het openbare leven stap voor stap kan worden hervat, zal er meer en meer beroep worden gedaan op het OV. Een trein heeft door de coronamaatregelen echter maar een capaciteit van 20% tot 25% ten opzichte van normaal.

Tjalling Smit, lid Raad van Bestuur van NS: ,,NS houdt Nederland bereikbaar, ook nu de omstandigheden lastig zijn. Door de coronamaatregelen kunnen we veel minder reizigers vervoeren dan normaal. We willen reizigers graag zekerheid bieden dat er voor noodzakelijke reizen voldoende ruimte blijft om veilig te reizen. Daarnaast is er een groot maatschappelijk belang om prioriteit te geven aan reizigers met vitale beroepen, zoals zorgmedewerkers. We moeten daarom nadenken over maatregelen die we in normale omstandigheden niet snel zouden overwegen. Maar die brengen ook dilemma’s met zich mee, als het gaat om de gebruiksvriendelijkheid, gastvrijheid en privacy. En het legt een belangrijke verantwoordelijkheid bij reizigers: het werkt alleen als iedereen meedoet. We gaan daarom zorgvuldig te werk. De resultaten van dit onderzoek vormen een belangrijk vertrekpunt.”

Ook in treinen zal NS de komende weken diverse maatregelen testen om het makkelijker te maken om voldoende afstand te houden. Deze praktijktesten moeten uitwijzen of deze maatregelen reizigers voldoende helpen om afstand te bewaren. Hierbij plaatst men stickers op de vloer om de 1,5 meter afstand te markeren, maken ze op de stoelen duidelijk waar je kunt zitten en werken we met plastic schermen. Men test of deze stickers en schermen werken en wat de gevolgen zijn voor bijvoorbeeld de reiniging en het onderhoud van een trein.

 

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter