Nieuws
Gemeente past coronasteun aan

B&W hebben de regels inzake steun voor sportverenigingen, culturele instellingen, maatschappelijke organisaties, ondernemers, zorgaanbieders en onderwijs aangepast. Dat blijkt uit het Afwegingskader steunmaatregelen coronacrisis dat B&W aan de gemeenteraad hebben gezonden.

Sportverenigingen kregen eerder al uitstel van het betalen van huur tot 1 juni. Nu de (gedeeltelijke) sluiting langer duurt dan was voorzien, zijn de financiële gevolgen voor sportverenigingen groot, aldus B&W. Niet alleen omdat een deel van de contributie wegvalt, maar ook omdat barinkomsten zijn weggevallen.

Om te voorkomen dat sportverenigingen omvallen, willen B&W de huur van de vereniging gaan kwijtschelden. Vanuit de rijksoverheid krijgt de gemeente daarvoor compensatie. Dat bedrag zal echter niet genoeg zijn.

Kwijtschelding van huur aan alle sportverenigingen vindt voor allen tegelijk plaats via een besluit van B&W. Gaat het om één vereniging dan krijgt de kwijtschelding de vorm van subsidie.

Mogelijk is huurkwijtschelding niet genoeg is. In dat geval bepalen B&W op welke manier de sportvereniging ondersteund kan worden. Verenigingen moeten hiervoor zelf een verzoek indienen.

Culturele instellingen krijgen subsidie van de gemeente. Sommige instellingen huren hun pand(en) van de gemeente en betalen dit met subsidie.

Om de bestaande culturele instellingen te behouden voor de gemeente, kan besloten worden tot het kwijtschelden van de huur. Omdat veel culturele instellingen al een subsidie-relatie hebben met de gemeente, geniet een éénmalige (aanvullende) subsidie in deze gevallen de voorkeur.

In sommige gevallen kan de huurkwijtschelding niet genoeg zijn. In dat geval kan een extra subsidie worden verstrekt door het college.

Naast de sportverenigingen en culturele instellingen ontvangen ook maatschappelijke instellingen subsidies van de gemeente. Veel van deze instellingen huren ook panden van de gemeente. Verschillende instellingen hebben vervolgens ook onderhuurders. Doordat sommige van deze onderhuurders de huur niet kunnen betalen, komen deze instellingen zelf ook in de financiële problemen.

Huurkwijtschelding voor drie maanden kan de financiële nood bij organisaties die zelf geen huur ontvangen van hun onderhuurders, verkleinen. B&W kunnen besluiten tot huurkwijtschelding op individuele basis of over de gehele linie. Als huurkwijtschelding niet genoeg is kan de gemeente ervoor kiezen om een (extra) subsidie uit te keren.

De gemeente ondersteunt verenigingen ook met een aparte subsidie onder de noemer Maatschappelijk Verantwoord Verenigen. Voor organisaties als scouting, de buurtverenigingen kan een uitbreiding van deze subsidie helpen. Ook organisaties die op dit moment geen subsidie van de gemeente ontvangen, kunnen op grond van problemen die het gevolg zijn van de coronacrisis een beroep doen op een éénmalige subsidie.

Om ondernemers te ondersteunen, hebben B&W een zogenoemde Initiatievenpot in het leven geroepen. Lokale ondernemers kunnen een éénmalige subsidie uit deze pot ontvangen voor initiatieven die ondernemers in staat stelt om, op een andere manier, toch omzet te kunnen maken. Soms zijn investeringen nodig om een nieuwe bedrijfsvoering mogelijk te maken. Ook hiervoor is de initiatievenpot bedoeld.

Vanuit de ondernemersverenigingen wordt gevraagd om een belastingvrijstelling. Op dit moment heeft de gemeente de inning van lokale belastingen opgeschort. De gemeente is gevraagd om OZB-opschorting maar omdat de ozb alleen door de eigenaren wordt betaald, en niet door de huurders, zullen maar weinig ondernemers hiervan profiteren. De gemeente heeft geen mogelijkheid om vastgoedeigenaren te verplichten de huur te verlagen bij (tijdelijke) vrijstelling van de ozb.

Bij de jeugdzorg is gekozen voor een doorbetaling van de zorg inclusief het vervoer van en naar de instellingen. Omdat de kosten voor zorg (en vervoer) al op de begroting voor 2020 stonden, heeft deze maatregel geen gevolgen voor het zogenoemde corona-budget van 5 miljoen euro.

Zorgaanbieders kunnen subsidies aanvragen bij de gemeente. Voor al uitgekeerde (niet-corona gerelateerde) subsidies zal het college coulance betrachten bij de eindafrekening als blijkt dat de doelstellingen van de subsidie als gevolg van de coronacrisis niet gehaald zijn.

Door de schoolsluiting, zijn scholen geconfronteerd met extra kosten, onder meer voor aanpassing van lespakketten en het op afstand onderwijs (kunnen) geven. De opvang van kinderen die niet naar school/ opvang gaan omdat hun ouders geen cruciaal beroep hebben, is ook stilgezet.

De kinderopvang wordt doorbetaald door de ouders die hiervoor vanuit het Rijk gecompenseerd worden. Dit is geen gemeentelijke afweging geweest. Daar waar nodig, kan een school een subsidieaanvraag doen bij de gemeente.

Op het gebied van onderwijs, heeft de gemeente ook bijzondere uitgaven, zoals de extra inzet van leerplichtambtenaren die contact zoeken met leerlingen waar de school geen contact mee kan maken.

De huurkwijtschelding is in principe voor 100% van de huur tenzij van tevoren al blijkt dat een organisatie geen 100% kwijtschelding nodig heeft. De kwijtschelding wordt in de vorm van een (individuele) subsidie gegeven. Dan is terugvordering ook mogelijk indien blijkt dat er een landelijke regeling komt waarop de organisatie een beroep kan doen.

Indien blijkt dat veel (of alle) gelijksoortige organisaties (bijvoorbeeld alle wijkverenigingen) een verzoek doen om huurkwijtschelding, kunnen B&W besluiten tot een generieke kwijtschelding voor die bepaalde groep organisaties.

Ondernemingen die een subsidie aanvragen ontvangen maximaal 50% van het gevraagde subsidiebedrag. Het is niet mogelijk om deze subsidie terug te vorderen aangezien van een initiatief wordt verwacht dat de doelgroep er (financieel) beter van wordt. Wel is terugvordering mogelijk als achteraf blijkt dat de subsidie niet is besteed waarvoor de subsidie is verstrekt.

Verenigingen en organisaties met een maatschappelijke doelstelling ontvangen maximaal 100% van het aangevraagde subsidiebedrag. Het uiteindelijke percentage is de uitkomst van de afweging die door B&W wordt gemaakt. In deze gevallen geldt wel een terugvorderingsregeling als achteraf blijkt dat de verstrekte subsidie te hoog is geweest.

Belastingopschorting of -vrijstelling is een algemene maatregel die gemeentebreed ingevoerd moet worden. Maatwerk is niet mogelijk en het gevaar bestaat dat er steun wordt verleend aan organisaties die dit niet nodig hebben. Bovendien zijn de financiële gevolgen voor de gemeente zeer groot. Kwijtschelding van OZB voor winkel- en bedrijfspanden kost ruim 3 miljoen euro per jaar.

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter