Nieuws
Beelden nieuwe kruisingen N14 vrijgegeven

Rijkswaterstaat (RWS) heeft beelden vrijgegeven van de twee ongelijkvloerse kruisingen die in de N14 worden gemaakt.

In 2012 zijn de eerste schetsen van de twee kruispunten al in principe neergezet en in oktober 2018 werd door RWS gekozen voor versie 8a, een oplossing met keerlussen op de Prins Bernhardlaan, de Noordsingel en de Mgr. Van Steelaan. Na overleg met de gemeente Leidschendam-Voorburg en reacties van boze bewoners werd deze oplossing weer van tafel gehaald omdat ‘het niet in te passen was in de omgeving’.

Razendsnel heeft RWS een nieuwe oplossing bedacht, versie 12, waarin de keerlussen waren geschrapt. Dit voorstel werd twee maanden later, op 8 december 2018, onder grote publieke belangstelling gepresenteerd en is vlak daarna door de gemeente geaccepteerd.

Daarna hebben we, als bewoners van Leidschendam-Voorburg, niets meer over het plan vernomen.

Nu, mei 2020, weer 1,5 jaar later, komt RWS met een uitgewerkt plan, niet alleen voor deze twee kruispunten, maar ook voor de rest van de verbeteringen aan de A4. Dit plan werd ‘opgenomen’ in een grote hoeveelheid bestanden en tekeningen die bij een zogenoemd ‘webinair’ werden toegelicht.

In het kort houdt het al door de minister goedgekeurde plan in dat bij het kruispunt van de Prins Bernhardlaan met de N14 twee rijbanen van de Prins Bernhardlaan ongehinderd onder de N14 door lopen en overgaan in de Noordsingel. Alle afbuigmogelijkheden van en naar de N14 blijven bestaan.

Wat opvalt is dat het verkeer vanaf de Noordsingel dat linksaf wil slaan naar de N14 om naar de A4 te gaan in drie banen wordt voorgesorteerd, maar dat de tunnel opening maar uit twee rijbanen bestaat, dus dat wordt even ritsen. Dat is niet handig vlak voor een tunnel.

De trambaan die uit de tunnel komt wordt iets verschoven zodat deze niet meer door de middenberm loopt.

RWS heeft zich niet bezig gehouden met de manier waarop het verkeer dat naar de Westfield Mall moet, dat valt buiten het bestek van de opdracht. Het lijkt nogal lastig als de grote stroom Mall-bezoekers die vanuit de N14-tunnel komt, moet kruisen met het verkeer op Noordsingel. Dat wordt veel verkeerslichtenwerk, wat de vlotte doorstroming tussen Prins Bernhardlaan en Noordsingel te niet doet.

Het kruispunt tussen de Mgr. Van Steelaan en de N14 is ingewikkelder. Naast de al bestaande tunnel van de tram komt aan iedere zijde een smalle tunnel met één rijbaan voor autoverkeer. Het verkeer richting de Mall vanaf de Mgr. Van Steelaan komt op de Heuvelweg weer naar boven bij het begin van de Mall, dus kan niet afslaan naar Parkeerterrein 1. De toegang van autoverkeer naar de Ijsvogelweg wordt afgesloten.

Aan de andere kant, bij de brandweergarage en bij het kantoor van Wooninvest, worden de ingangen van de Distelweide en de Kersengaarde iets verschoven en aangepast. Voor de brandweer wordt een aparte keerlus gemaakt.

De winst van deze ondertunneling is dat het autoverkeer van Mgr. Van Steelaan naar Heuvelweg ongehinderd kan plaatsvinden, totdat ook daar vlak voor de Mall de verkeerslichten verschijnen.

Op beide kruispunten wordt het langzaam verkeer vermeden door fietspaden en loopbruggen, die nog verder worden uitgewerkt.

Volgens RWS zal het verkeer op de N14 aanzienlijk sneller kunnen doorstromen omdat de verkeerslichten van het doorgaande verkeer van Prins Bernhardlaan naar Noordsingel (in beide richtingen) en van de Mgr. Van Steelaan naar de Heuvelweg (in beide richtingen) zullen verdwijnen. Feit is echter dat een groot deel van het dagelijkse verkeer toch juist op die plekken van de N14 af wil om naar de Mall te gaan of er juist op wil om naar huis te gaan.  (Tekst Bram Visser, illustraties Rijkswaterstaat)

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com