De aanpassingen van de N14, waarbij de gelijkvloerse kruisingen, ongelijkvloers worden, zal veel effect hebben op het verkeer dat gebruik maakt van omliggende wegen. Er treden verschuivingen in verkeersbewegingen op tot 25 procent. Die wegen ‘kunnen dit aan’. Dat heeft Rijkswaterstaat bekend gemaakt.
Het verkeersaanbod op Prins Bernhardlaan/Noordsingel zal tussen 5 en 20 procent toenemen. Op de Mgr. Van Steelaan / Heuvelweg is dat niet zo eenduidig. Daar zal het aantal auto’s tussen -3 en +5 procent veranderen.
Op de Parkweg, het Oosteinde en de Oude Trambaan neemt het aantal auto’s met tien tot 25 procent af, zo beweert Rijkswaterstaat.
Woningen langs de Mgr. Van Steelaan en Heuvelweg krijgen wel te maken met meer verkeersgeluid (2 tot 3 decibel). Of dat bij de Prins Bernhardlaan en de Noordsingel ook zo is, weet Rijkswaterstaat nog niet. Het extra verkeersgeluid kan beperkt worden gedaan door ander asfalt te gaan gebruiken.
Al bij de start van de werken aan winkelcentrum Leidsenhage liet de gemeente weten dat de omliggende straten niet zouden worden aangepast om het extra verkeersaanbod dat verwacht werd met de opening van de Mall, op te kunnen vangen. Wel worden de verkeerslichten anders afgesteld zodat de doorstroming van verkeer bij grote drukte, soepeler gaat.
Op drukke winkeldagen en -tijden staat het verkeer nu echter al regelmatig vast om de wegen rondom Leidsenhage. Dat terwijl de Mall nog niet eens klaar is. De werken aan de ongelijkvloerse kruisingen moeten in 2023 starten en duren naar verwachting drie jaar. (illustratie Rijkswaterstaat/Ressiva)