De gemeente Den Haag is bij de geplande bouw rond station Laan van Nieuw Oost Indië ten onrechte vergeten de effecten daarvan op Leidschendam-Voorburg te betrekken. Dat dient alsnog te gebeuren. Dat stellen B&W in een reactie op de Haagse plannen neergelegd in de Ontwerp-Structuurvisie voor het Central Innovation District (CID).
B&W wijzen erop dat de Haagse plannen deels tegen de gemeentegrens met Leidschendam-Voorburg aan liggen. De effecten buiten de gemeentegrenzen van Den Haag zijn echter niet benoemd of uitgewerkt in een zogenoemd milieueffect rapport (MER).
‘In de tekst van het MER worden ze niet beschreven, ondanks dat er op verschillende kaarten wel delen van Leidschendam-Voorburg beschouwd zijn. Het college van B&W vindt dit onjuist’, zo staat in de reactie. Het MER wordt als ‘onvolledig’ bestempeld en Den Haag wordt gevraagd om uitbreiding van het MER naar effecten in Leidschendam-Voorburg.
Daarbij wordt aangetekend dat Den Haag zelf aangeeft dat door alle CID-bouwplannen (inclusief de bouw rondom de stations Den Haag CS en Den Haag HS), zoveel extra stikstof in de lucht vrijkomt, dat bouwprojecten elders – ook in Leidschendam-Voorburg – daardoor onmogelijk worden.
De Haagse plannen omvatten grootschalige woningbouw en bedrijfsvestigingen, onder andere op de groenstrook langs de Van Alphenstraat in Voorburg. ‘Dit is weliswaar grondgebied van Den Haag, maar geeft bij ontwikkeling grote druk op de naastgelegen woonwijk’, stellen B&W.
Verder stellen B&W dat de Haagse bouwplannen effecten hebben op luchtkwaliteit, geluid en klimaatbestendigheid (wateroverlast) die ook over de gemeentegrenzen heen merkbaar zijn. ‘Deze zijn echter niet onderzocht, of uitgewerkt voor Leidschendam-Voorburg’.
Ander kritiekpunt van B&W op de Haagse collega’s is het ontbreken van mogelijke participatie van inwoners en andere belanghebbenden uit Leidschendam-Voorburg bij uitwerking van de plannen. ‘Wij willen voorkomen dat inwoners van Leidschendam-Voorburg pas achteraf betrokken worden bij de ontwikkelingen, ook al liggen ze aan de andere kant van de gemeentegrens’.
B&W noemen het wel ‘een logische keuze’ van Den Haag om meer te willen bouwen rond stations. Door gebruik te maken van openbaar vervoer in combinatie met fietsen en lopen wordt Den Haag beter bereikbaar en wordt de luchtkwaliteit beter. Wel willen B&W betrokken worden bij vervoersprojecten die van invloed kunnen zijn op de bereikbaarheid van Leidschendam-Voorburg.
B&W zeggen bereid te zijn samen te werken met Den Haag bij de uitwerking van de plannen. Dat Den Haag daarbij een Leefbaarheids Effect Rapport (LER) op wil stellen registreren B&W. ‘Wij vragen u voor deze LER verder te kijken dan het plangebied en ook de gemeente Leidschendam-Voorburg hierin te betrekken’.
Dat het deelgebied CID-Binckhorst niet in de Ontwerp-Structuurvisie is opgenomen verbaast B&W. Zij verwijzen naar de 4000 woningen die daar in het noordwesten moeten komen. ‘Het is ons onduidelijk hoe wij de genoemde 4000 woningen moeten lezen, en hoe u de doorontwikkeling van Binckhorst ziet’.




