De N14 is een aantal weekeinden dicht. Aanleiding vormt onderhoud aan de tunnels in het traject binnen de gemeente Leidschendam-Voorburg.
De eerste keer dat de tunnels dicht waren, nu enkele weken geleden, stond het verkeer in Leidschendam-Centrum prompt helemaal vast.
Uiteraard was meteen de roep om een nieuwe Vlietbrug weer hoorbaar. Het project waarmee de coalitie van VVD, CDA, PvdA en ChristenUnie-SGP al vanaf het aantreden medio 2018 mee schermt. Maar waarover men een besluit ook telkens weer uitstelt. De laatste termijn is nu rond de jaarwisseling 2020-2021.
Tegen de nieuwe brug in Leidschendam-Centrum spreken veel argumenten. De kosten zijn hoog (zo’n 50 miljoen euro). De Sytwendebrug voor voetgangers en fietsers moet verdwijnen.
Er moeten aansluitende verbindingen komen op de Vlietweg/Noordelijke Verbindingsweg (toegang A4) en in Klein Plaspoel Polder (KPP). In dat laatste gebied frustreert dat woningbouw. Er ontstaat nieuwe verkeersoverlast op de Oude Trambaan/Voorburgseweg.
De brug trekt meer verkeer aan. Dat kan alleen tegen gegaan worden met een systeem van selectieve toegang van auto’s tot Leidschendam-Centrum. Inclusief een omvangrijk technisch (camera’s) en administratief systeem.
Dat alles roept de vraag op of het wel zo verstandig is de nieuwe brug, zo daar al voor gekozen zou worden, daar aan te leggen.
De rijksoverheid wil de A4 tussen knooppunt Burgerveen en de N14 verbreden met een vijfde rijstrook. Op dat plan hebben B&W gereageerd met een pleidooi voor geluidwerende maatregelen en snelheidsbeperking.
Waarom heeft men geen nieuwe Vlietbrug in discussie gebracht? Waar? Ten noorden van bedrijfsterrein Pasnashofweg. Een nieuwe verbinding vanaf de Veursestraatweg (N447), door de weilanden, over de Vliet heen, via Leidschendammerhout naar de A4. Of, desgewenst, alles ondergronds middels tunnels.
De gemeente is sinds kort eigenaar van de N447 tot aan de gemeentegrens met Voorschoten. Op dit stuk weg plant men een nieuw kruispunt ten behoeve van de woningbouw in de Duivenvoordecorridor met name ten oosten van de N447, richting de Vliet.
Dat nieuwe kruispunt zou gecombineerd kunnen worden met een rotonde ten behoeve van een nieuwe verbinding met de A4. Zo zou alle doorgaande verkeer uit Leidschendam-Centrum kunnen afvangen.
Ooit waren de rijksoverheid/Rijkswaterstaat tegen een nieuw viaduct inclusief afslagen en invoegstroken op de A4 want er waren er al te veel dicht bij elkaar.
Dat argument gaat echter niet meer op nu de rijksoverheid/Rijkswaterstaat wel een nieuw knooppunt bouwen bij Leiden/Zoeterwoude ten behoeve van de RijnlandRoute (verbinding A4-A44), op luttele afstand van bestaande aansluitingen van de A4 op de N206 en N11.
Ook bij de verbreding van de A4 voor de poorten van Den Haag, tussen de N14 en Delft, hebben de rijksoverheid/Rijkswaterstaat er bovendien geen probleem mee dat het aantal op- en afritten alsmede ritszones toeneemt binnen een zeer korte afstand.
De provincie Zuid-Holland zal bij een nieuwe Vlietbrug buiten de bebouwde kom ook het bezwaar niet meer kunnen hanteren dat die te dicht bij reeds bestaande oeververbindingen komt, reden waarom bij de geplande brug in Leidschendam-Centrum de Sytwendebrug moet verdwijnen.
Voordeel van een nieuwe brug buiten de bebouwde kom is ook dat filevorming tot op de A4 en de N14 wordt voorkomen, als de nu gedachte brug in Leidschendam-Centrum weer eens open staat vanwege het vele scheepvaartverkeer op de Vliet.
Rest de vraag waarom nu geen der beleidsmakers aan de optie weg-brug-weg tussen Veursestraatweg en A4 heeft gedacht. Bij B&W, noch provincie Zuid-Holland, noch rijksoverheid/Rijkswaterstaat.
Kost bovendien ook minder en kan zonder selectieve toegang tot Leidschendam-Centrum gerealiseerd worden. De verkeersoverlast in omliggende wijken wordt eveneens voorkomen en de huizenbouw in KPP loopt er ook geen deuk door op.
P.S., zelfs de gevreesde toename van autoverkeer op de Veursestraatweg vanwege talrijke woningbouwprojecten in de buurt, kan deels opgevangen worden door de nieuwe verbinding. Eigenlijk zijn er alleen maar winnaars.
Als iemand met voldoende invloed eens die calculatie zou maken…