Nieuws
Het gaat vriezen in de Rijnlandtunnel

Op dit moment treft het tunnelafbouwteam de voorbereidingen voor het bouwen van de dwarsverbindingen tussen de twee tunnelbuizen van de Rijnlandtunnel in de RijnlandRoute, de verbinding tussen A4 en A44. Deze dwarsverbindingen dienen straks als vluchtroute om in geval van een calamiteit te vluchten naar de andere, veilige tunnelbuis. Men gaat hier te werk met een bijzondere techniek om ervoor te zorgen dat het grondwater niet de tunnel in stroomt en dat ze veilig kunnen werken: het bevriezen van de grond. Op de plek waar de dwarsverbinding moet komen, boort men in een ruime cirkel vrieslansen door de wand van de eerste tunnelbuis. Voor de 8 dwarsverbindingen die met deze techniek worden gebouwd is dat in totaal 2,5 km aan vrieslansen.

Voordat wordt gestart met uitgraven, brengt men een koelvloeistof van pekelwater (zout/watermengsel) door de leidingen van de vrieslansen die ervoor zorgt dat grond binnen enkele weken bevroren is. De exacte tijdsduur hiervan is afhankelijk van de grondsoort waarin het vrieslichaam zich moet vormen. In zand gaat dit makkelijker dan in klei. De temperatuur zakt hierbij tot ongeveer ‑35 graden Celsius, wat zeer nauwkeurig in de gaten wordt gehouden. Hierna wordt het beton van de tunnelwand weggehakt en starten het uitgraven. Vanaf dat moment wordt er 24 uur en 7 dagen in de week gewerkt.

Tijdens het uitgraven stabiliseren de bouwers de ontgraving met spuitbeton. Daarna openen ze het segment naar de noordelijke tunnelbuis. Voordat ze met de definitieve vloeren, wanden en dak van de dwarsverbinding kunnen starten wordt er een waterdichte folie aangebracht, die aansluit op de twee geboorde tunnelbuizen. Nadat het betonwerk tussen de tunnelbuizen gereed is, kan de vriesinstallatie worden uitgeschakeld. De dwarsverbindingen zijn dan nog niet klaar: de vluchtdeuren moeten nog in een betonnen omranding worden aangebracht en de installaties worden gemonteerd en getest.

Volgens de huidige planning gaat men vanaf begin november starten met de vriesinstallatie, en begin volgend jaar start het uitgraven. Een ding weten we zeker: komende winter is er ijs in Nederland en wel bij de RijnlandRoute. (foto RijnlandRoute)

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com