Nogal onverwacht zond het college van B&W op 4 september een voorstel naar de gemeenteraad met het verzoek in te stemmen met de aanleg van een extra brug over de Vliet. Het voorstel lijkt zich duidelijk uit te spreken voor de aanleg van een soort ‘snelweg’ over de Vliet; driebaansweg met dubbelzijdig fietspad. Kosten voor de totale levenscyclus: minimaal 39,5 miljoen euro.
Het blijft vreemd. Want de feiten spreken het voornemen tegen. Een extra brug is helemaal niet nodig om de bereikbaarheid van het Damcentrum en Leidschendam-Zuid te verbeteren. Sterker nog, een extra brug trekt juist verkeer aan. Daarnaast wordt het probleem deels verplaatst naar andere wijken. Het doet bovendien geen recht aan de wensen van bewoners. Ook ligt het politiek erg controversieel en is daarnaast zeer kostbaar.
Het aanvullend onderzoek van de Antea Group (maart 2020) bevestigt nogmaals: een brug alleen biedt onvoldoende soelaas. Aanvullende maatregelen, waaronder een vorm van selectieve toegang, DRIP’S (dynamisch route informatie paneel) en brugsignalering blijven nodig.
Maar Antea gaat nog verder en zegt: de varianten mét een brug trekken verkeer aan van de N14 en de Noordsingel en verplaatsen verkeer deels naar andere wijken in de gemeente. Zónder de aanleg van een brug, zo concludeert Antea, kan de gewenste situatie wél worden behaald. De conclusie uit het rapport is daarmee glashelder.
En let wel: 50 procent reductie van verkeer over de bruggen is mogelijk. De helft minder dus! Hoe? Door invoering van een ontheffingssysteem voor bewoners, ondernemers en werknemers, aangevuld met DRIP’S en brugsignalering. Daarnaast zorgt deze variant uit het Antea-rapport ervoor dat het verkeer op de Sluisbrug vér onder de beoogde norm van 5000-6000 voertuigen per etmaal blijft, namelijk 3900.
Deze verkeersafname heeft ook een positief effect op omliggende wijken en voorkomt hiermee verplaatsing van het probleem. De verkeersintensiteit op de N14 en de Noordsingel neemt licht toe (met 11%), maar daar zijn deze stroomwegen juist voor bedoeld.
En er zijn meer voordelen van minder verkeer in het Damcentrum en Leidschendam-Zuid: een verbeterde luchtkwaliteit, minder geluidsoverlast en een veiligere gemeente. Geheel in lijn dus met de begrotingsdoelstellingen van de gemeente.
Bijkomend voordeel is dat deze maatregelen zeer snel ingevoerd kunnen worden. Daarmee hebben ze onmiddellijk een positief effect op het woon- en leefklimaat én op die bereikbaarheid van het Damcentrum en Leidschendam-Zuid. Niet onbelangrijk: de gemeente kan daarmee tientallen miljoenen euro’s besparen. Zeker in tijden van corona met een toenemende druk op het sociaal domein, is dat hard nodig.
Al met al is het dus moeilijk te begrijpen dat het college positief kan besluiten over een extra brug die onnodig is en volgens onderzoek juist averechts werkt. Bovendien hebben bewoners zich in de recent gehouden enquête over de toekomst van Leidschendam-Voorburg in 2040 erg duidelijk uitgesproken voor meer groen, en meer fiets- en wandelpaden (in plaats van wegen en parkeerplaatsen). Hoe valt dit voorgestelde raadsbesluit hiermee te rijmen?
De gemeente liet de afgelopen decennia een eindeloze reeks onderzoeken uitvoeren naar de bereikbaarheid van het Damcentrum. De conclusie daaruit is helder. Praktische, goedkopere, effectievere en daarmee doelmatiger maatregelen als selectieve toegang voor bewoners, ondernemers en werknemers in een klein gebied, bieden een onmiddellijke oplossing voor de bereikbaarheid en doorstroming van het Damcentrum. Hiermee kan het brugdossier nu eindelijk worden gesloten en is het wijselijk om het bij een ‘luchtbrug’ te houden. Tijd dus voor een moedig politiek besluit.
(De kerngroep Benutten zoals Bedoeld)