Nu de rijbaan richting Amsterdam sinds vorige week is verlegd naar de westzijde, kunnen de bouwers aan de RijnlandRoute (de verbinding tussen A4 en A44 boven Leidschendam) van start met de volgende stap in het werk voor de A44.
Om het verkeer op de A44 en de onderliggende wegen zo min mogelijk te hinderen, wordt de A44 een aantal keren verlegd om de verbreding van de A44 te kunnen realiseren. Men gaat nu naar de vierde fase, waarin ze de oostkant van de viaducten slopen waarna de nieuwe kunstwerken worden opgebouwd naar de eindsituatie. In deze fase worden ook de werkzaamheden voor de oostelijke rijbanen en de realisatie van de verkeerstechnische installaties opgestart.
In de komende periode worden tijdens een aantal weekenden de oude viaducten aan de oostzijde gesloopt. Dat gebeurt in het weekend om het verkeer daarmee zo min mogelijk hinderen. In het weekend van 25/26/27 september slopen de werkers het viaduct over de Plesmanlaan bij aansluiting Leiden-West, het weekend van 3/4 oktober het viaduct Ommedijkseweg en 8/9/10 oktober het viaduct Robert Boyleweg.
In de vijfde fase, vanaf zomer 2021, zorgt men ervoor dat alles rondom de A44 in gebruik genomen kan worden en er een eindsituatie gecreëerd wordt. De A44 is dan op het deel tussen Leiden en Wassenaar verbreed van 2×2 naar 2×4 rijstroken, om het verkeer van en naar de nieuwe N434 (RijnlandRoute) goed af te kunnen wikkelen. (foto RijnlandRoute)




