Een spontane demonstratie, zondag bij het stadhuis in Leidschendam. Daar verzamelden zich een aantal bewoners van de wijken Klein Plaspoel Polder, Park Leeuwensteijn, Verzetsheldenbuurt, Kleurenbuurt, Zeeheldenkwartier, Damsigt en Sijtwende om hun stem ‘geen extra brug’ kracht bij te zetten. Voorzien van vlaggen en mondmaskers met de tekst ‘De brug die niet verbindt’, gaven zij uiting aan hun verontrusting over het mogelijke besluit van de gemeenteraad om over te gaan tot de aanleg van een extra brug over de Vliet. Dat gebeurde allemaal coronaproof, dus op veilige afstand van elkaar.
Al geruime tijd worden door het onderzoeksbureau Antea, in opdracht van de gemeente, in onderzoeken en vervolgonderzoeken de gevolgen van een extra brug in kaart gebracht. Steeds met dezelfde conclusie: een extra brug alleen is onvoldoende om de norm van maximaal 5000 tot 6000 voertuigen per etmaal over de bestaande bruggen (Sluis Leidschendam en Wijkerbrug Voorburg) te behalen. Gewapend met deze onderzoeksresultaten stonden afgelopen de bewoners bij elkaar, om nog één keer hun stem te laten horen: ‘Sluit het brugdossier. Geen extra brug’.
De grootste coalitiepartij, VVD, liet zondag in een persbericht nog eens weten vóór een nieuwe Vlietbrug te zijn. ‘Met het vasthouden aan een standpunt schieten de bereikbaarheid en leefbaarheid van een groot deel van deze gemeente niets op. Juist door naar elkaars standpunten te luisteren, ze te begrijpen én er iets mee te doen komt onze gemeente echt verder. Het is daarom dat de VVD kan instemmen met het voorstel voor een brug in combinatie met maatregelen om de verkeersstroom te beperken’.
,,De nieuwe brug over de Vliet is een onderwerp waarop zowel voor- als tegenstanders zich diep in de loopgraven begeven”, aldus gemeenteraadslid Bart Eleveld. ,,Het is daarom prijzenswaardig dat het college een voorstel op tafel heeft gelegd dat aan beide kampen tegemoet komt. Ja er komt een nieuwe brug, omdat de huidige bruggetjes het bestaande verkeer al niet aankunnen. Met de ontwikkelingen in Klein Plaspoelpolder, Damcentrum en Overgoo zijn er straks nog eens honderden lokale huishoudens extra die de Vliet over willen steken. Daardoor kan een maatregel als alleen selectieve toegang nooit een oplossing zijn; er is gewoon veel lokaal verkeer.”
,,Tegelijk willen we ook luisteren naar de argumenten van belangengroepen als ‘Benutten zoals bedoeld’. We moeten inderdaad voorkomen dat de bruggen een doorvoer worden voor doorgaand verkeer dat prima door de N14 kan. In het besluit zit daarom een maximum aantal van 6000 voertuigen per etmaal per brug. Daarmee worden het Damcentrum en de wijk rond de Wijkerbrug vele malen leefbaarder dan nu en kan in Klein Plaspoelpolder nog steeds een schitterende woonwijk worden gebouwd. En dit alles terwijl de bereikbaarheid van onze gemeente overeind blijft. Geweldig toch?”
Elevelds collega Harma Aris: ,,Ja, het is een flinke financiële investering die gevraagd wordt. Maar het is dan ook een investering voor de komende 100 jaar. De N14 is niet van onszelf maar eigendom van Rijkswaterstaat en heeft als hoofddoel de ontsluiting van Den Haag. Zij zullen altijd kiezen voor de doorstroom op de N14 zelf, ten koste van onze op- en afritten. Daarmee is de N14 geen toekomstbestendig alternatief voor onze bereikbaarheid. Wij zijn door de combinatie van groen en bereikbaarheid een topgemeente om te wonen. Om dat zo te kunnen houden durven wij ook in deze tijd te investeren in onze toekomst.” (Foto: Michel Groen)