Treinreizigers kunnen hun treinreis vooraf aanmelden via de Treinwijzer. Door de reis aan te melden krijgt men meer inzicht in de verwachte drukte in de trein en krijgt men een seintje als de trein drukker lijkt te worden of uitvalt. Zo helpt NS, in een tijd waarin het reisgedrag sterk veranderd is, reizigers die het lastig vinden om drukte in te schatten. Zo kunnen ze bepalen welke trein ze het beste kunnen nemen. De aanmeldservice is te vinden in de NS-app. Reizigers zijn overigens niet verplicht om Treinwijzer te gebruiken.
,,Door de gedeeltelijke lockdown vervoeren we natuurlijk minder reizigers dan gebruikelijk”, vertelt Tjalling Smit, Raad van Bestuur van NS. ,,Toch weten we uit onderzoek dat er nu reizigers zijn die uit angst voor drukte een ander vervoersmiddel kiezen, terwijl reizen met de trein op een veilige en comfortabele manier kan.” Met de Treinwijzer wil NS zo veel mogelijk zorgen bij reizigers wegnemen zodat de trein een aantrekkelijk vervoersmiddel blijft. NS verwacht dat de aanmeldservice nog belangrijker wordt na de lockdown zodra er meer mensen met de trein reizen.
Diverse grote werkgevers hebben al interesse getoond in de aanmeldservice. Zo ziet Siemens voordelen bij de aanmeldservice: ,,Als technologiebedrijf zijn we groot voorstander van praktisch toegepaste en laagdrempelige technologie. In dit geval om het reizen per trein veiliger plaats te laten vinden, wat naadloos aansluit bij hetgeen we nu in de Nederlandse markt uitrollen op het vlak van het boeken van een veilige werkplek”, aldus Dirk De Bilde, topman van Siemens Nederland N.V. Meer informatie op ns.nl/treinwijzer (foto NS)




