Een goed voorbeeld van innovatieve oplossingen in de infrastructuur is toegepast in de RijnlandRoute. In opdracht van de provincie Zuid-Holland heeft Comol5 een unieke verkeersoplossing toegepast om de aansluiting Leiden-West bereikbaar te houden tijdens de werkzaamheden aan de RijnlandRoute: een gevlochten diamantaansluiting, officieel ‘Diverging Diamond Interchange’ genaamd (DDI).
Angelo van Tuurenhout van Comol5: ,,Op dit tijdelijke kruispunt sorteert het verkeer eerder links voor en rijdt hierdoor over een korte lengte aan de linkerkant van de weg. Er blijven 2 x 2 rijbanen voor gemotoriseerd verkeer. Deze tijdelijke situatie duurt tot eind 2021.”
Het voordeel van de DDI is ook dat er met minder asfalt een betere doorstroming bewerkstelligd kon worden. Minder ruimte met een maximaal effect. In Nederland is dit de eerste keer dat een DDI is toegepast. Het toepassen van de DDI als tijdelijke oplossing is een goede gelegenheid om ervaring met deze kruispuntvorm op te doen. Van Turenhout: ,,Het is makkelijk voor de provincie als wegbeheerder om de werking te beoordelen. De definitieve situatie wordt aangelegd conform het tracébesluit, maar je leert samen over het functioneren van de DDI en dat geeft de handvatten om dit concept eventueel ook elders toe te passen. Bovendien past het ook heel goed in een streven naar duurzaamheid.”
Uiteraard was het behoorlijk wennen voor de weggebruikers, maar tot ieders verrassing zijn er amper klachten binnengekomen. De eerste kruispunten – met daarbij het wisselen van rijbaan — zijn geregeld door verkeerslichten. Voor die verkeerslichten moet je nu al goed voorsorteren. Een situatie waar automobilisten aan moesten wennen, was bijvoorbeeld het rechtsaf slaan richting Den Haag, als je uit Katwijk komt. Verkeer moet nu rechts afslaan, terwijl dat voorheen altijd linksaf was. (foto RijnlandRoute)