De bouw van de verdiepte ligging van de Rijnland Route nadert de voltooiing. Onlangs is de laatste vloer van de verdiepte ligging gestort. Alle compartimenteringsschermen van de verschillende bouwkuipen zijn weggehaald waardoor er nu mooie verre zichtlijnen zijn op dit 1,4 kilometer lange traject.

Wat opvalt aan de verdiepte ligging is het speciaal ontworpen reliëf voor de wanden. Inclusief de toe- en afritten is maar liefst 3,5 strekkende kilometer wand gebouwd waarmee de N434 (de formele naam van de RijnlandRoute) verdiept wordt aangelegd en aan het zicht van de omgeving wordt onttrokken.

In de afgelopen 3 jaar werkten honderden betonvlechters, timmermannen, lassers en betonwerkers in de bouwput nabij de A44 om dat allemaal voor elkaar te krijgen. Veel werk zit ook ónder de grond, wat nu al niet meer te zien is. Denk bijvoorbeeld aan de ruim 5.500 ankerpalen, die tot wel 52 meter onder de oppervlakte ervoor zorgen dat de betonnen bak van de verdiepte ligging niet omhoog drijft.

In het komende half jaar worden de laatste wandpanelen gestort, halen de bouwers het laatste deel damwanden weg en storten ze het beton voor de middenberm. Dan zit het civiele werk erop en kan de verdiepte ligging verder worden afgebouwd, met onder meer asfalt en de technische installaties.

Inmiddels is ook gestart met de ontmanteling van het boorschild  bij de Corbulotunnel in de Rijnland Route is gezet. Het graafwiel van de tunnelboormachine is uit de ontvangstschacht gehesen. Een niet alledaagse hijsklus, met een gewicht van maar liefst 150 ton en een doorsnede van 11 meter. In de komende dagen wordt het graafwiel in delen geslepen en afgevoerd. Ook gaat men verder met het ontmantelen van de rest van het boorschild. De komende weken wordt er  7 dagen per week en 24 uur per dag gewerkt. Daarna wacht de kerstvakantie. (foto RijnlandRoute)

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com