‘Vanwege de groene, recreatieve en cultuurhistorische waarden in de omgeving van Station Voorburg zetten partijen in op een zeer zorgvuldige inpassing in de gemeente Leidschendam-Voorburg’. Dat hebben rijksoverheid, provincie, metropoolregio, gemeente Den Haag en gemeente Leidschendam-Voorburg bekend gemaakt naar aanleiding van een op handen zijn besluit over een tram dan wel lightrailverbinding tussen Den Haag CS, Binckhorst, Station Voorburg en Zoetermeer. In Leidschendam-Voorburg bestaat grote onrust over het tracé via Opa’s veldje en Huygens Hofwijck.
Onlangs werd bekend dat de betrokken partijen 150 miljoen euro in het project investeren. ‘Het sein staat op groen voor de komst van hoogwaardig openbaar vervoer’, zo melden betrokkenen. Het gaat dan om 50 miljoen van de rijksoverheid en 50 miljoen van de gemeente Den Haag. De metropoolregio MRDH ‘en gemeente Leidschendam-Voorburg dragen samen 50 miljoen bij’, gaat het bericht verder. ‘De provincie draagt bij door via de ruimtelijke taken en bevoegdheden de ontwikkeling van CID-Binckhorst te helpen versnellen’.
B&W hebben tot nu toe niet bekend gemaakt wat er wordt bijgedragen aan de verbinding. GBLV-gemeenteraadslid Monica Velù heeft daar vragen over gesteld aan het gemeentebestuur aangezien er in de meerjarenbegroting 2021-2024 ook geen geld voor gereserveerd is.
Met het besluit voor hoogwaardig openbaar vervoer in CID-Binckhorst wordt volgens de initiatiefnemers ook de eerste stap gezet voor realisatie van de zogenoemde Koningscorridor. De Koningscorridor is de nieuwe vervoersverbinding die zorgt dat reizigers rechtstreeks kunnen reizen van Zoetermeer via CID-Binckhorst en Den Haag Centraal naar de Internationale Zone en Scheveningen. Zoetermeer zou dan ook weer een Intercitystation worden. zodat reizigers daar kunnen overstappen op snelle treinverbindingen richting Utrecht en de rest van het land. (illustratie verkeersborden.com)




