Gemeenteraadsleden hebben op 3 december 2019 informatie ontvangen over een nieuwe verbinding Den Haag CS, Binckhorst, Station Voorburg, Zoetermeer door een lightrail lobbyist. Dat wisten zij niet want betrokkene was ingehuurd door de gemeente Den Haag en presenteerde zich ook namens de Hofstad.
Het gaat om Bastiaan ter Horst. Destijds formeel senior consultant lightrail management bij de gemeente Den Haag. Ter Horst was, en is nog steeds, tevens directeur van LightRailManagement b.v. in Capelle aan den IJssel, een advies-, organisatie- en managementbureau.
Ter Horst moest de gemeenteraadsleden tijdens een zogenoemde ‘beeldvorming’ op de hoogte brengen van de laatste ontwikkelingen rond CID/Binckhorst. CID staat voor Central Innovation District, het gebied tussen de stations HS, CS en Laan van Nieuw Oost Indië. De nadruk lag daarbij op openbaar vervoer.
Inmiddels hebben de plannen voor een tram dan wel lightrailverbinding tussen Den Haag CS, Binckhorst, Station Voorburg en Zoetermeer via Maanweg, Opa’s veldje, Station Voorburg en Huygens Hofwijck tot grote commotie geleid in Leidschendam-Voorburg en binnen de gemeenteraad.
Ter Horst trad destijds op met Nicolien van Eeden, werkzaam bij bureau VINU. Dat werkt in opdracht van het rijk, provincie, metropoolregio, gemeente Den Haag en gemeente Leidschendam-Voorburg, aan het vervoersproject. Namens de gemeente Leidschendam-Voorburg waren de beleidsambtenaren Don de Greef en Jeroen van de Ven aanwezig bij de bijeenkomst met de gemeenteraadsleden.
De gemeenteraadsleden werden acht posters getoond handelend over het begin van het project, de verschillende vervoerswijzen, kosten van een verbinding en de procedure om tot een beslissing te komen.
Een noodzakelijke uitbreiding van Station Voorburg met rails en een perron kwam expliciet niet aan de orde. Wel stond op een poster een verbinding via Maanweg, Opa’s veldje naar het station ingetekend. Voor de periode na 2030 was die lijn in het groen doorgetrokken richting Zoetermeer.
Onlangs bleek naar aanleiding van een publicatie van Vlietnieuws dat verantwoordelijk wethouder Astrid van Eekelen de gemeenteraad inzake de uitbouw van Station Voorburg onjuist had geïnformeerd.
Ter Horst is sinds 1 januari 2020 programmamanager OV-Next voor de metropoolregio MRDH, HTM en gemeente Den Haag. (foto Voestalpine)




