Medewerkers van lokale omroep Midvliet hebben via Haagse sportnetwerken mensen opgeroepen Midvliet te gaan volgen. Dat heeft geleid tot een hausse in Facebook likes voor de omroep.
Dat is gebleken uit onderzoek naar aanleiding van de beschuldiging dat Midvliet Facebook likes zou hebben gekocht. Op die manier zou men populairder lijken op sociale media. Dit kon van belang zijn in de strijd om een verlenging van de lokale zendmachtiging.
Op 7 december liet voormalig Midvliet-bestuurder Wang Choy gemeenteraadsleden weten dat Midvliet fraudeerde met Facebook likes. Omdat de rest van het bestuur daar niets tegen deed was hij opgestapt, aldus Choy. Hij stelde dat meer dan 60 procent van de likes van één Haags adres kwamen en maar 15 procent uit Leidschendam-Voorburg.
In een brief aan de gemeenteraad stelt het bestuur van Midvliet dat de zaak al op 22 juni met verantwoordelijk wethouder Astrid van Eekelen is besproken en afgesloten. Desondanks zouden ambtenaren van de gemeente erop door zijn blijven gaan in gesprekken met derden. Het Midvliet-bestuur spreekt in dit verband over smaad en laster.
Volgens het Midvliet-bestuur kwam de zaak in januari in het rollen na een rapport van IC Timmers, een aan Feel Good Radio gelieerd ICT-bureau. Feel Good Radio is via Joey Koeijvoets gelieerd aan de LVTV, de onderneming die met Midvliet dingt naar de lokale zendmachtiging 2021-2024.
Het bestuur van Midvliet stelt dat ICTimmers nooit onderzoek heeft gedaan doch slechts aantijgingen, suggesties en aannames op een rij heeft gezet met het kennelijke doel Midvliet in een kwaad daglicht te stellen.
Naar aanleiding van het rapport van ICTimmers heeft Donia Media begin dit jaar op verzoek van de wethouder een nader onderzoek gedaan. Dat deugde echter niet volgens het bestuur van Midvliet. Het was een beperkte check op grond waarvan Donia Media tot de conclusie kwam dat het om een betaalde actie ging.
Midvliet zelf achterhaalde dat enkele medewerkers van de omroep via hun betrokkenheid bij een groot Haags sportnetwerk – genoemd worden hethaagsamateurvoetbal.nl en haagsetopsport.nl – zo’n 28.000 mensen hebben opgeroepen de Midvliet Facebookpagina’s te delen.
Aan de hand van dat speurwerk heeft Donia Media de eerdere mening nu herzien. Men spreekt nu over een ‘organische’ actie.




