Nieuws
Haagse plannen Van Alphenstraat Voorburg aangepast

De gemeente Den Haag gaat de bouwplannen voor het stuk grond tussen de Voorburgse Van Alphenstraat en de spoorbaan ‘verder uitwerken’. Eerder genoemde concrete bouwprojecten voor dit gebied, worden nu niet meer genoemd. De verdere uitwerking zal met Voorburgse omwonenden plaats vinden.

Dat blijkt uit een reactie van B&W van Den Haag op commentaren die men, onder meer van B&W Leidschendam-Voorburg, kreeg op de Structuurvisie CID (Central Innovation District). In de oorspronkelijke versie van die Structuurvisie stonden de bouw van woningen, bedrijven en kantoren langs de Van Alphenstraat alsmede de strook tussen Nicolaas Beetslaan en het spoor tussen Tinq tankstation en het water (daar staan nu twee schuin staande flatgebouwen, red.).

In de definitieve versie van de Structuurvisie staan nog wel twee appartementengebouwen ingetekend langs de Van Alphenstraat vanaf het voormalige BP-station bij de Koningin Wilhelminalaan tot aan het station Laan van Nieuw Oost Indië. De rest van de strook tot aan de Laan van Nieuw Oost Indië is nu echter ‘vrij’. Hier waren tientallen meters hoge gebouwen gepland.

B&W van Den Haag hebben het nu over kantoren aan de Van Alphenstraat, zonder dit verder uit te werken. Het station moet ‘een volwaardige toegangspoort’ voor Leidschendam-Voorburg worden. Er wordt ook gesproken over ‘een zorgvuldige overgang’ qua bebouwing tussen Voorburg en de bij het station aan de Haagse kant geplande hoogbouw.

In relatie tot het gebied tussen Van Alphenstraat en spoor reppen B&W van Den Haag enerzijds over een her in te richten groene zone, anderzijds over een ‘aanzienlijk (woning)bouwprogramma’ voor dit gebied met 30 procent sociale woningbouw.

Wat het stuk grond tussen de Nicolaas Beetslaan en het spoor betreft spreken B&W van Den Haag nu over een ‘perspectief’ waarbij zij er wel op wijzen dat het om grond gaat van Leidschendam-Voorburg.

Over de milieueffecten van alle plannen rond station Laan van Nieuw Oost Indië (3000 woningen, 17.100 vierkante meter voorzieningen, 32.000 vierkante meter commerciële ruimten en 100.000 vierkante meter kantoor) voor Voorburg, blijven B&W van Den Haag vaag. Over het terugdringen van die effecten dan wel compensatie er voor moet te zijner tijd beslist worden, zo wordt gezegd.

Wel erkennen B&W van Den Haag dat het autoluw maken van het gebied ertoe kan leiden dat de parkeeroverlast aan Voorburgse kant stijgt. Ze gaan er echter van uit dat Leidschendam-Voorburg een blauwe zone hanteert. Als dat niet genoeg effect heeft moet daar als dan maar over overlegd worden, aldus B&W van Den Haag.

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com