Nieuws
Vragen over betaald parkeren Mall

GBLV-gemeenteraadslid Arnold Brans wil van B&W weten of er betaald parkeren wordt ingevoerd bij de Mall of the Netherlands. Dit naar aanleiding van de plaatsing van slagbomen en parkeermeterinstallaties bij de toegangen tot de parkeergarages bij het winkelcentrum.

Brans, die schriftelijke vragen aan B&W heeft gesteld, verwijst naar berichten van gemeenteambtenaren naar verontruste inwoners. Daarin stond dat er geen betaald parkeren bij de Mall kwam. Brans wil weten waarop die uitspraak is gebaseerd.

Het gemeenteraadslid wil van B&W klip en klaar horen of het juist is dat er geen betaald parkeren bij de Mall komt en of er te allen tijden gratis geparkeerd kan worden.

Op 6 maart 2014 sloot  toenmalig wethouder P. van Ostaijen (CDA) met Unibail Rodamco (UR) – in de persoon van J.C. van Haaren – een overeenkomst waarvan de inhoud geheim diende te blijven, ook richting gemeenteraad.

‘Uitgangspunt’ is dat de eerste twee jaar na de opening van het nieuwe winkelcentrum, het parkeren gratis blijft. Daarna kan UR overgaan tot parkeerregulering. Dat zal UR dan gemotiveerd aan de gemeente moeten voorleggen. In de overeenkomst staat echter dat B&W mee zullen werken aan de parkeerregulering indien UR die voldoende heeft gemotiveerd.

De parkeerregulering motiveert UR in de overeenkomst met het ‘beheersbaar kunnen faciliteren van de gebruikers van het winkelcentrum’ en het ‘hoger serviceniveau dan gemiddeld’ in de voorziene parkeervoorziening. Hoe dan ook zullen de eerste twee uur dat er geparkeerd wordt gratis blijven, staat in de overeenkomst.

De parkeervoorzieningen gaan overigens dicht vanaf 1 uur na sluiting van de laatste ‘functie’ in het winkelcentrum (niet zijnde het hotel) tot 1 uur voor de opening van de eerste ‘functie’ in het winkelcentrum, niet zijnde het hotel. Bezoekers moeten gedurende die uren nog wel weg kunnen rijden uit de parkeervoorzieningen. Bij de keuze tot hoe laat de voorzieningen open zijn wordt mede rekening gehouden met het beperken van overlast voor omwonenden.

In augustus 2016 liet een woordvoerster van UR desgevraagd het volgende weten: ‘Het feit dat er in de toekomst een eventuele mogelijkheid is om het parkeerregime ter discussie te stellen wil niet zeggen dat dat ook zal gebeuren en daarnaast is overeengekomen dat er een minimale periode van twee uur vrij parkeren zal zijn’.

De in de overeenkomst uit 2014 genoemde opening van het winkelcentrum speelt mogelijkerwijs ook nog een rol. De eerste winkels in het nieuwe winkelcentrum gingen op 1 september 2018 open; de formele opening staat voor 18 maart 2021 gepland.

In juli 2019 gaf wethouder Astrid van Eekelen in de gemeenteraad te kennen dat er een discussie moest komen over de invoering van betaald parkeren. Daaraan was gezien de stijgende parkeeroverlast niet meer aan de ontkomen, aldus de wethouder.

De discussie zou dan wel gevoerd moeten worden door een nieuw gemeentebestuur dat na de gemeenteraadsverkiezing van maart 2022 aantreedt. De huidige coalitie houdt vast aan gratis parkeren alhoewel er inmiddels twee partijen binnen die coalitie zijn (PvdA en GroenLinks) die betaald parkeren aanhangen.

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com