Wanneer is een tracé een tracé? En mag het zo genoemd worden. Het is langzamerhand een woordspelletje geworden daar waar het gaat om een hoogwaardige openbaar vervoerverbinding (HOV) tussen Den Haag CS, Binckhorst en Station Voorburg.
Het woord tracé kent vele betekenissen: Afgetekende aslijn; Afgetekende weg; Aslijn; Aslijn van een ontworpen weg; Aslijn van een spoorweg; Bouwschets; Grondtekening; Grondtekening van een bouwwerk; Plan van een weg; Plan voor weg; Route; Ruwe schets; Schets van een bouwwerk; Schets van een wegontwerp; Uitgezette lijn.
Het ligt er dus helemaal aan welke betekenis de gebruiker van het woord er zelf aan hecht. Als die betekenis niet duidelijk wordt gemaakt, weet een lezer of toehoorder dus niet welke bedoeling het woord tracé op dat moment heeft. En dat is dan weer heel handig voor degenen die het woord weliswaar gebruiken maar eigenlijk niet willen aangeven wat ze nu precies bedoelen.
In het geval van de HOV wordt het woord tracé op twee manieren gebruikt. Ten eerste voor de route van de HOV zelf. Dat wil zeggen Den Haag CS, Lekstraat, Binckhorstlaan, Maanweg, Station Voorburg.
Daarnaast wordt het woord tracé gehanteerd als het erop gaat voor dat HOV te kiezen tussen tram, lightrail of zelfrijdende bus en dan ook precies te bepalen waar de rails of baan komt te liggen, inclusief haltes en hoogte (lightrail).
Vorig jaar konden inwoners van Leidschendam-Voorburg zogenoemde ‘zienswijzen’ indienen op de HOV-plannen. Daarbij werden een groot aantal voorstellen gedaan voor het tracé: alternatieven voor de route Den Haag CS, Lekstraat, Binckhorstlaan, Maanweg, Station Voorburg.
Helaas voor hen ligt dat tracé al vast. Dat is door alle betrokken partijen (rijk, provincie, metropoolregio, gemeente Den Haag én gemeente Leidschendam-Voorburg) al jaren terug vastgelegd.
Alleen is zulks niet aan de inwoners van Leidschendam-Voorburg bericht. Zij zijn in de waan gelaten nog wel invloed te hebben op het verloop van de HOV-verbinding. Wethouder Astrid van Eekelen gaf zelfs aan dat er nog naar alternatieven werd gekeken.
De bestuurder duidde daarbij echter niet op de route Den Haag CS, Lekstraat, Binckhorstlaan, Maanweg, Station Voorburg. Nee, Van Eekelen had het over de andere definitie voor het tracé: de keuze tussen tram, lightrail of zelfrijdende bus en het per vervoersvorm precies bepalen waar de rails of baan komt te liggen, inclusief haltes en hoogte (lightrail).
Dus kon ze ook beweren dat er planologisch nog niets onherroepelijk vast lag en dat er ‘dus’ nog geen keuze was gemaakt voor een tracé. ‘Het is niet waar dat het al vast ligt’, verkondigde Van Eekelen.
Het woordspel werd pijnlijk duidelijk nadat uit Den Haag het bericht kwam dat er niet meer gesproken werd over het tracé Den Haag CS, Lekstraat, Binckhorstlaan, Maanweg, Station Voorburg maar over de keuze van vervoersmiddel en de rails/baan die daarvoor nodig was.
Daarmee weersprak men feitelijk Astrid van Eekelen. Alleen mocht dat niet gezegd worden. Toen zulks toch in de media (Vlietnieuws) terecht kwam werd hemel en aarde bewogen om deze conclusie onderuit te halen. Daarbij werd zelfs gedreigd met juridische maatregelen.
Dat de zaak uiterst gevoelig ligt, is wel duidelijk. De HOV-verbinding is een prestigeproject en moet hoe dan ook door gaan. Daarbij kan weerstand vanuit Leidschendam-Voorburg niet gebruikt worden: van inwoners noch de lokale politiek. Van de andere kant is medewerking van Leidschendam-Voorburg wel noodzakelijk om het project te kunnen realiseren.
Het is deze spagaat die het gegoogel met het woord tracé veroorzaakt. Een truc die het mogelijk maakt in politieke zin schone handen te houden en een woede uitbarsting bij inwoners en leden van de gemeenteraad te voorkomen. Die ‘vrede’ mag dus niet verstoord worden door publicaties ook al zijn die in de kern correct. Wie had het ook al weer over transparantie in de politiek en het bestuur?