(In de serie maandelijkse columns van fractieleiders in de gemeenteraad dit maal een bijdrage van Jacco van Maldegem, fractieleider D66)
‘Het is bij ons én-én-én,’ schreef VVD-collega Louise Kortman enkele weken geleden op deze plek. Haar fractie wil evenredig investeren in zowel auto als fiets als hoogwaardig openbaar vervoer. Dat leek heel erg op de woorden die de nieuwe coalitie na de zomer schreef in haar plannen. Want toen klonk in onze gemeente dat er meer ruimte zou komen voor voetgangers en fietsers.
Dat was een van de weinige punten waar ik echt heel tevreden mee was toen de grote coalitie zich vorig jaar aan het front meldde. Het gemeentebestuur heeft de afgelopen jaren namelijk kansen laten liggen om fijne te fietsen en prettiger te wandelen. Want de raad wil al sinds 2018 comfortabelere en snellere fietsroutes en wil dat we over twintig jaar 50 procent meer fietsen dan vijf jaar geleden. Er is sinds die tijd zo goed als niets gebeurd.
Zo is de Velostrada is nog steeds niet klaar, terwijl die route van de fiets een echt alternatief moet maken voor woon-werkverkeer. De gemeente heeft nog steeds niet de schop in de grond gezet binnen onze gemeentegrenzen. Een ander voorbeeld is de Spinozalaan. Dat is nog steeds een klinkerpad waar fietsers zich langs auto’s moeten wurmen, terwijl ook dat een regionale route moest worden, getuige plannen van 7 jaar geleden. Als fietsers de gemeentegrens met Den Haag overgaan, lacht het geasfalteerde fietspad ze toe. Alsof je de grens tussen België en Nederland oversteekt.
Helaas is het bij grote coalitiewoorden gebleven tot nu toe. In het debat over de begroting voor dit jaar vroeg D66 daar al aandacht voor in de gemeenteraad. Als een coalitie werkelijk meent dat er meer ruimte moet komen voor fietsers en wandelaars, dan moet je als coalitie ook boter bij de vis leveren. Kortom, dan maak je geld vrij voor fiets- en voetpaden. En dat gebeurt maar niet.
De coalitie trekt de komende jaren maar liefst meer dan 15 keer meer uit aan nieuwe parkeerplekken dan aan fietspaden. Sterker nog, de coalitie geeft 2 keer meer uit aan ruimte voor bootjes en schepen op de Vliet dan aan fietsers en voetpaden. Follow the money en je weet het: hier gaat iets mank.
Woorden zijn stap 1, daden stap 2. D66 heeft dus niet zo veel vertrouwen in de droom van de coalitie voor meer ruimte voor fietser en wandelaar. Laat staan in de VVD-belofte dat die politici evenredig willen investeren in auto, fiets en ov.
Met een paar simpele aanpassingen kun je al veel meer ruimte en comfort bieden aan inwoners en bezoekers, die heerlijk willen wandelen tussen alle mooie plekken in onze gemeente en al het groen waarvan we mogen genieten.
D66 zal exact om die reden nog dit jaar met een voorstel komen om voetgangers meer ruimte te geven. Daarom deze column sluit ik daarom graag af met dezelfde woorden als de vorige column.
Wordt vervolgd; u hoort van ons!
(Jacco van Maldegem, fractievoorzitter D66)