Nieuws
Gemeente maant ondernemers bij ‘heropening’

B&W hebben de ondernemers voorafgaand aan het feit dat zij vanaf morgen, woensdag 28 april, weer klanten mogen ontvangen zonder afspraak, een brief gezonden vol voorschriften. Zo worden de ondernemers erop gewezen dat zij zich moeten inzetten om drukte in goede banen te leiden en sluiting van winkelgebieden bij drukte te voorkomen.

Voorwaarden voor openen:

-Niet-essentiële winkels mogen open; het aantal klanten dat is toegestaan is afhankelijk van de grootte van de winkel,
-De eis is maximaal 1 klant per 25 m2 of maximaal 2 klanten per verdieping (voor kleinere winkels).Kinderen t/m 12 jaar worden niet meegeteld,
-Een hulpbehoevende en ondersteuner tellen samen als 1 klant,
-Betalen gebeurt zoveel mogelijk contactloos,
-De niet-essentiële winkels mogen open zijn tussen 06.00 uur en 20.00 uur,
-De klant winkelt alleen als hij of zij klachtenvrij is,
-Tijdens het winkelen houdt de bezoeker 1,5 meter afstand van anderen en draagt een mondkapje. Dit geldt ook voor gevaccineerde bezoekers,
-De winkelier zorgt ervoor dat winkelwagens, mandjes, scanners en pinautomaten regelmatig worden schoongemaakt. De winkelier kiest of medewerkers van de winkel de karretjes en mandjes schoonmaken, of dat de klant dit zelf moet doen.

Openingstijden:
De niet-essentiële winkels mogen open zijn van 06.00 uur tot maximaal 20.00 uur. Koopavonden na 20.00 uur zijn voorlopig nog niet toegestaan. Dit is om de drukte in en om de winkelstraten in de avonden tegen te gaan. De essentiële winkels volgen de normale openingstijden.

Wachtrijen buiten de winkel:
De klant winkelt zo veel mogelijk alleen, dat scheelt in de drukte. Het is de verantwoordelijkheid van de ondernemer om te zorgen dat ook mensen in de wachtrij zich aan de coronaregels houden, zoals 1,5m afstand. Als de rij te lang is verzoekt u mensen op een ander tijdstip terug te komen zodat het niet te druk wordt in de straat.

Verschil in maximum aantal klanten essentiële en niet-essentiële winkels:
Essentiële winkels zijn winkels die producten verkopen die in de eerste levensbehoefte voorzien, voornamelijk eten en drinken. Deze winkels moeten goed toegankelijk zijn voor het algemeen publiek. Voor deze winkels geldt dat er maximaal 1 klant per 10m2 is. Voor niet-essentiële winkels, zoals kledingwinkels en boekhandels geldt dat er in elk geval 2 personen per verdieping aanwezig mogen zijn of 1 klant per 25m2. Het is de verantwoordelijkheid van de ondernemer om te zorgen dat de aantallen niet overschreden worden. Het blijft verplicht een mondkapje te dragen in winkels, de ondernemer spreekt mensen hier op aan.

Servicepunten of winkels voor postpakketten en producten voor onderhoud/reparatie:
Het brengen en afhalen van postpakketten en brengen en halen van producten voor onderhoud en reparatie vindt plaats los van het maximaal aantal personen per winkel. De winkelier moet wel een duidelijke bewegwijzering aanbrengen. Als de klant naast het brengen en afhalen van postpakketten/producten ook spullen wil kopen, dan valt deze klant onder het maximaal aantal toegestane klanten in de winkel.

‘Sobere uitstraling’:
De winkel houdt een sobere uitstraling. Een sobere uitstraling betekent dat bij de winkeldeur geen aanleiding is om langer te blijven dan nodig is. Denk bijvoorbeeld aan het aanbieden van consumpties, het testen van producten of het laten horen van muziek.

Drukte in winkelstraten:
Het is de bedoeling om de drukte in de winkelstraten zoveel mogelijk te beperken. Er worden bijvoorbeeld geen acties en evenementen georganiseerd die er voor kunnen zorgen dat er veel bezoekers tegelijkertijd op 1 bepaalde plek binnen of buiten aanwezig zijn. Als het te druk wordt in winkelstraten en de coronamaatregelen niet meer nageleefd en gehandhaafd (kunnen) worden kan de burgemeester de winkelstraat afsluiten.

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com