Nieuws
Onderzoek naar vijf tracés openbaar vervoer Binckhorst

Er worden op dit moment vijf tracés onderzocht voor een hoogwaardige openbaar vervoerverbinding tussen Den Haag CS, Binckhorst en Station Voorburg, respectievelijk Rijswijk/Delft. Dat stelt de projectorganisatie Binckhorst Bereikbaar. Het tracé Jupiterkade/Broekslootkade (Den Haag), Rijswijk, Delft zit daar niet bij ook al heeft de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg daar op 6 april unaniem om gevraagd. Verantwoordelijk wethouder Astrid van Eekelen ging daarin mee.

De vijf zijn:

– Maanweg bus: Dit tracé loopt vanaf Den Haag Centraal via de Lekstraat – Schenkviaduct – Binckhorstlaan – Maanweg naar station Voorburg. Een doorkoppeling naar Rijswijk en Delft is voorzien via een busverbinding vanaf de Binckhorst via de Geestbrugweg naar de Haagweg. Deze bus door laten rijden naar Delft ligt niet voor de hand, omdat deze dan over een groot deel van het tracé parallel loopt met trams van en naar Delft. Op de Geestbrugweg rijdt de bus mee met het verkeer. Er wordt geen vrijliggende busbaan aangelegd,

– Maanweg tram: Dit tracé loopt vanaf Den Haag Centraal via de Lekstraat – Schenkviaduct – Binckhorstlaan – Maanweg naar station Voorburg, met een aftakking vanaf de Binckhorstlaan richting de Geestbrug en Geestbrugweg (Rijswijk). Daar wordt aangesloten op bestaande tramsporen richting Delft. Ook in Mariannelaan/Geestbrugweg is een halte voorzien. De locatie daarvan zal in een eventuele vervolgfase worden bepaald,

– Maanweg lightrail: Dit tracé loopt vanaf Den Haag Centraal via de Lekstraat – Schenkviaduct – Binckhorstlaan – Maanweg naar station Voorburg, met een aftakking vanaf de Binckhorstlaan richting de Geestbrug en Geestbrugweg (Rijswijk). In de Prinses Mariannelaan en Geestbrugweg rijdt deze als tram over de bestaande sporen richting Delft. In dit deel van het tracé is een halte voorzien. De locatie daarvan zal in een eventuele vervolgfase worden bepaald,

– Zonweg lightrail: Dit tracé loopt vanaf Den Haag Centraal via de Lekstraat – Schenkviaduct – Binckhorstlaan – Zonweg – Regulusweg langs het bestaande treinspoor naar station Voorburg, met een aftakking vanaf de Binckhorstlaan richting de Geestbrug en Geestbrugweg (Rijswijk). In de Prinses Mariannelaan en Geestbrugweg rijdt deze als tram over de bestaande sporen richting Delft. In dit deel van het tracé is een halte voorzien. De locatie daarvan zal in een eventuele vervolgfase worden bepaald,

– Prinses Mariannelaan lightrail/tram: Dit tracé loopt vanaf Den Haag Centraal via de Lekstraat – Schenkviaduct – Binckhorstlaan – Prinses Mariannelaan – Laan van Middenburg – Westeinde naar station Voorburg, met een aftakking vanaf de Binckhorstlaan richting de Geestbrug en Geestbrugweg (Rijswijk). In Voorburg-West en de Geestbrugweg rijdt deze als tram over de bestaande sporen. Ook in het tracé richting Rijswijk is een halte voorzien. De locatie daarvan zal in een eventuele vervolgfase worden bepaald.

De verschillen tussen tram, lightrail, bus beschrijft de projectorganisatie zo:

– Tram: Eigen baan met gemiddelde snelheid van 25 km/uur. Dagelijks vervoer: 10.000 – 20.000 reizigers (koppeling voertuigen mogelijk),

– Lightrail: De lightrailverbinding rijdt deels ondergronds of op een verhoogde baan zodat drukke punten worden overbrugd. Buiten het drukke gedeelte komt een vrijliggende baan. Snelheid: lokaal 30 km/uur. Dagelijks vervoer: 20.000 – 60.000 reizigers (koppeling voertuigen mogelijk),

– Bus: Starten met een snelbus op een eigen baan, die vaak rijdt. Hiermee wordt direct voldaan aan de vervoersvraag en kan op de langere termijn nog voor een ander alternatief worden gekozen. Snelheid: gemiddeld 20 km/uur. Dagelijks vervoer: 20.000 reizigers. Mogelijkheid om op termijn te kiezen voor de tram of voor de ART, een zelfrijdende tram (Autonomous Rail Rapid Transit).

 

 

 

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com