Het Projectteam Bereikbaarheid Binckhorst beziet of een tracé voor een tram/lightrail tussen Den Haag CS, Binckhorst, Rijswijk en Delft via de Binckhorstlaan, Jupiterkade, Broekslootkade en Haagweg zou kunnen gaan lopen. En zo ja, hoe dan. Daarbij komen ook juridische gevolgen aan bod.
Op grond van deze beoordeling gaan rijksoverheid, provincie, Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), gemeente Den Haag en gemeente Leidschendam-Voorburg beslissen of dat tracé ook echt wordt meegenomen in lopende onderzoeken naar tracés voor een hoogwaardige openbaar vervoerverbinding (HOV) tussen Den Haag CS, Binckhorst, Station Voorburg, respectievelijk Rijswijk/Delft.
Volgens direct betrokkenen wordt er ‘zeer zorgvuldig’ met de tracévariant omgegaan en wordt er ‘serieus’ over gesproken. Het Projectteam moet nu gaan aangeven ‘hoe er mee om te gaan’. De variant is door wethouder Astrid van Eekelen ingebracht in het overleg met de andere bestuurders naar aanleiding van een unaniem door de gemeenteraad aangenomen motie die daarom vroeg. Tot nu toe wordt alleen gekeken naar een tracé via Binchhorstlaan, Prinses Mariannelaan, Geestbrugweg.
Inmiddels is de gemeente Den Haag gestart met een zogenoemde pré-verkenning naar het doortrekken van het tracé Den Haag CS, Binckhorst, Station Voorburg naar Zoetermeer langs de bestaande spoorbaan. Daar is al een ruimtelijke reservering voor gemaakt ter hoogte van het Prins Clausplein. Probleem bij het doortrekken vormen de grote gevolgen voor het treinverkeer op de lijn Den Haag – Utrecht met name voor de Sprinters die daar rijden, en hun frequentie.
Er is tevens een onderzoek gestart naar een variant waarbij het tracé vanaf Station Voorburg ondergronds verder gaat richting Zoetermeer middels een tunnel onder de Vliet door. Zoals bekend wijzen B&W van Leidschendam-Voorburg en de gemeenteraad elke aantasting van Huygens Hofwijck als gevolg van een tracé Station Voorburg – Zoetermeer af.
Het Projectteam Bereikbaarheid Binckhorst heeft in elk geval de opdracht het doortrekken naar Zoetermeer niet onmogelijk te maken door de vormgeving van de HOV Den Haag CS, Binckhorst, Station Voorburg.
Het is de bedoeling van de tram/lightrail straks maximaal zes maal per uur in elke richting gaat rijden. In eerste instantie zal die frequentie lager zijn om die dan te laten toenemen naar mate er meer mensen gaan wonen en werken op de Binckhorst.
Binnen het Projectteam wordt de vrees van veel bewoners van Voorburg-West dat hun woningen minder waard worden als daar straks een tram/lightrail langs rijdt (bijvoorbeeld als deze straks tijdelijk over de oude baan van tram 10 gaat rijden), weerlegd. Onderzoek van de Erasmus universiteit in Rotterdam heeft uitgewezen dat zo’n openbaar vervoerverbinding de waarde van een woning juist optrekt.




