Nieuws
Harde kritiek op Bewonersplatform tracé tram/lightrail

Het zogenoemde Bewonersplatform waardoor bewoners van met name Voorburg-West kunnen meepraten over het tracé van een tram/lightrail tussen Den Haag CS, Binckhorst, Station Voorburg dan wel Rijswijk en Delft, werkt niet.

De discussie is er uitsluitend op gericht de besluitvorming over het tracé zo soepel mogelijk te laten verlopen. Er wordt niet geluisterd, argumenten worden niet inhoudelijk besproken, de voorzitter is niet onafhankelijk en het bureau dat het platform organiseert wordt betaald door bij het tracé belanghebbende partijen: de gemeenten Den Haag en Leidschendam-Voorburg.

Dat stelt de Bewonersorganisatie Binckhorstlaan Voorburg in een brief aan verantwoordelijk wethouder Astrid van Eekelen en de gemeenteraad. De tekst van het schrijven luidt aldus:

‘Zoals u weet zet de bewonersorganisatie Binckhorstlaan Voorburg zich in voor het behoud van de leef- en woonomgeving Voorburg-west, in relatie tot de aanleg van een HOV-tracé van Den Haag Centraal Station naar Voorburg Station, met aftakkingen naar Zoetermeer en Delft. Het feit dat dit tracé bedoeld is om toekomstige Haagse inwoners van openbaar vervoer te voorzien, maar in alle varianten dwars door Voorburg-west gaat, is voor ons een groot zorgpunt. Wij zetten vraagtekens bij nut en noodzaak van een tracé door Voorburg-west, en zijn van mening dat onvoldoende rekening wordt gehouden met het effect van dit tracé op de verkeersveiligheid en leefomgeving van Voorburg-west. Wij dragen dit op democratisch wijze uit via brieven aan uw Raad en contacten met uw college. We hebben u als wethouder tijdens uw bezoek aan onze buurt persoonlijk kunnen uitleggen wat onze zorgen zijn, en we zijn met u hierover in gesprek gegaan. Uw bezoek werd zeer gewaardeerd. U verzekerde ons dat onze inbreng goed meegenomen zou worden, onder andere in het Bewonersplatform CID/Binckhorst, waar wij eerst geen deel van mochten uitmaken maar waaraan wij dankzij uw bemiddeling alsnog konden deelnemen.

Inmiddels – na twee bijeenkomsten en twee inloopsessies – zetten wij grote vraagtekens bij dit Bewonersplatform, zowel vanwege de manier waarop dit Platform georganiseerd is, als vanwege de manier waarom met onze inbreng wordt omgegaan. Deze zorgen willen wij u middels een tussenevaluatie meegeven.

Dit bewonersplatform zou een goede basis moeten bieden voor inspraak van en dialoog met bewoners en belanghebbenden uit het plangebied CID/Binckhorst. In een open en constructief overleg met de gemeente Den Haag, Leidschendam-Voorburg en Rijswijk zouden onder andere onze zorgen bespreekbaar worden gemaakt aan de hand van de volgende vragen:

-Is een HOV lightrail door Voorburg West echt nodig in relatie tot de woningbouw-prognoses en de toekomstige OV-behoefte (noodzaak)?
-Kunnen met de voorgestelde tracé’s de ontsluitings- en bereikbaarheidsdoelen daadwerkelijk worden gerealiseerd (nut)?
-Waarom wordt voorrang gegeven aan een goede leefomgeving voor nieuwe bewoners van Den Haag, boven de bestaande leefomgeving van de huidige bewoners van Voorburg-west?
-Is het geoorloofd en verantwoord om een bereikbaarheidsdoel (een snelle tram) boven de verkeersveiligheid in een dichtbebouwde woonwijk te stellen?
-Zijn er andere tracés die minder belastend zijn voor bewoners van Voorburg West?
-Wat zijn exact de effecten op alle elementen van de leefomgeving (geluid, trillingen, luchtverontreiniging, stikstof, klimaat, ruimtelijke inpassing en externe veiligheid) in het gehele plangebied van de HOV CID/Binckhorst, en voor ons met name in Voorburg-west?

Helaas moeten we concluderen dat het Bewonersplatform tot nu toe voor ons geen toegevoegde waarde heeft. Het Platform voldoet in onze ogen niet aan het doel om een open en transparante communicatie te realiseren. Iets waar het bureau (Awareness) dat het Bewonersplatform organiseert en voorzit, zich op zijn website juist wel op laat voorstaan. We geven u een paar voorbeelden:

-Vanaf het eerste moment werd ons duidelijk gemaakt dat de mogelijkheden tot inspraak zeer beperkt zijn en dat er aan de kaders niet kon worden getornd. Het mocht niet gaan over het ‘of…’, maar alleen over het ‘hoe’. Met andere woorden, de komst van een HOV-tracé dwars door Voorburg-west moesten we als een gegeven beschouwen,
-De voorzitter, Paul Weststrate, stelt zich in onze ogen niet onafhankelijk op. Bij de eerste bijeenkomst al noemde hij de inbreng van de bewonersorganisaties in Voorburg-west en Rijswijk ‘Nimby-argumenten’ (Not In My BackYard),
-Het bureau Awareness werkt in opdracht van de gemeenten Den Haag en Leidschendam-Voorburg, en is dus niet onafhankelijk. Het wordt immers betaald door de initiatiefnemers van de HOV-verbinding. Awareness werkt voor overheden en bedrijven, niet voor inwoners. Op de website geven zij aan dat hun doel is ‘om partijen en personen in beweging te krijgen. Om awareness – het besef van een keuze – bij mensen te ontwikkelen, als basis voor verdere medewerking en samenwerking. En om vervolgens steun te verwerven voor een plan of idee’. Luisteren naar de zorgen van inwoners of met hen samen naar een oplossing zoeken voor nadelige effecten van een plan is blijkbaar niet het doel van het bureau Awareness, het besluit erdoorheen krijgen wél,
-De afgelopen twee keren zijn steeds standpunten herhaald en rapporten besproken die al bekend waren. Onze verzoeken om nieuwe en toegesneden informatie over de invulling van concrete tracé s worden steeds afgewimpeld. Vanuit het bureau wordt gesteld dat zaken ‘moeilijk en gecompliceerd’ zijn en dat er ‘nog naar gekeken wordt’. Dit maakt dat wij nog steeds geen beeld hebben van de specifieke effecten op onze leefomgeving, verkeersveiligheid en woonkwaliteit, en dat wij geen beeld hebben welke maatregelen worden genomen om de zittende bewoners te ontzien.

Tenslotte worden argumenten als schade aan en waardevermindering van de huizen – als er op +1 niveau een tram vlak langs je voordeur rijdt – afgedaan met de eenzijdige reactie dat een tram langs je huis de woning meer waard maakt. Verwezen wordt naar een rapport waar bij nadere bestudering een veel genuanceerder beeld tevoorschijn komt. Niet gesproken wordt over de jarenlange opgebroken straat, de onveiligheid voor de buurt als er elk uur 32 trams voorbij komen en het permanent verdwijnen van veel parkeerplaatsen, wat weer onnodige autobewegingen met zich mee zal brengen. Terwijl juist dit de effecten zijn die ons zorgen baren en waarvoor wij deelnemen aan het Bewonersplatform.

Wij zijn er tot nu toe niet in geslaagd onze belangen en onze zorgen op tafel te leggen bij het Platform. Wij vinden geen gehoor voor onze inbreng, er wordt geen waarde gehecht aan onze zorgen ,er wordt niet echt geluisterd en er wordt op hoog abstract en theoretisch niveau gediscussieerd. Er is tot nu toe weinig bereidheid om onze argumenten inhoudelijk te bespreken.

Op deze wijze fungeert het Platform uitsluitend om zo soepel mogelijk de gewenste besluitvorming te realiseren. Terwijl het hoofddoel van het Bewonersplatform is om de bewoners te betrekken en gezamenlijk tot een zo optimaal mogelijke invulling te komen. Zelfs de enige optie die ons werkelijk verlichting zou brengen (het tracé Broekslootkade), weigert de voorzitter opnieuw op tafel te leggen, terwijl wethouder Van Eekelen ons verzekerde dat ook zij dit tracé opgenomen wilde zien.

De voorzitter negeert onze argumenten en beschouwt onze zorgen als Nimby-gezeur. Bij de inloopbijeenkomsten worden bagatelliserende, suggestieve opmerkingen gemaakt over onze inbreng, onder andere door de voorzitter. Wij trekken daarom de onafhankelijkheid van deze voorzitter ernstig in twijfel en op deze manier is onze inbreng en alle tijd en moeite die dat met zich meebrengt, zinloos. Ook stellen wij dat de invulling van dit Bewonersplatform niet in overeenstemming is met het doel zoals verwoord in de Nota van Antwoord op de Notitie Reikwijdte en Detailniveau, en het doel zoals verwoord in de Raadsnotitie bij deze Nota van Antwoord. Daarom verzoeken wij u om ons de opdracht aan Awarenss voor dit Bewonersplatform te doen toekomen, zodat wij ook zelf kunnen beoordelen of de uitvoering conform de opdracht is.

Wij verzoeken Leidschendam-Voorburg om in afstemming met Den Haag en de andere partners tot een betere, meer onafhankelijke invulling van het Bewonersplatform te komen met een voorzitter die zich echt onafhankelijk opstelt en er ook voor de omwonenden is. Wanneer dat niet gebeurt, ziet onze Bewoners-Organisatie weinig heil meer in deelname aan dit Bewoners Platform.

Wij horen graag van u hoe u zich ervoor wilt inzetten dat het Bewonersplatform wél – conform toezeggingen – het onafhankelijk platform wordt waar alle bezwaren en zorgen open en transparant op tafel komen te liggen, ook die van de omwonenden. Dat is wat de wet onder participatie verstaat en dat is de enige manier waarop wij een zinvolle inbreng kunnen leveren. Zo niet, dan zullen wij onze inbreng via andere kanalen moeten leveren. Hoogachtend,

Namens de Bewonersorganisatie Binckhorstlaan Voorburg,Rob Dijkman, Marjan van Giezen, Ino Hakkaart, Maarten Kneppers en Lies Knuttel’.

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com