De grote drukte bij de Mall afgelopen zaterdag en met name op Tweede Pinksterdag waardoor in vrijwel heel Leidschendam een verkeerschaos ontstond, heeft VVD en CDA ertoe gebracht B&W vragen te stellen over te nemen maatregelen. Urenlang kon het verkeer geen kant op. Zelfs aan de oostkant van de Vliet stonden automobilisten in de file. Leidschendam-Zuid was zo vrijwel onbereikbaar.
VVD-gemeenteraadslid Bart Eleveld: ‘Graag ontvangen we een analyse van de burgemeester over de verkeersdruk richting en rond Westfield Mall of the Netherlands op 2e Pinksterdag, waarin in elk geval de genomen maatregelen worden benoemd, welke maatregelen een volgende keer nog extra ingezet kunnen worden en wat er nu geleerd is tijdens de test op Hemelvaartsdag gerelateerd aan de ontstane situatie op 2e Pinksterdag’.
CDA-fractieleider Ron van Duffelen kwam met zes vragen voor B&W:
-Hoe beoordeelt het College van B&W de verkeerssituatie rond The Mall of the Netherlands afgelopen weekend,
-Van de zijde van het College van B&W zijn maatregelen aangekondigd om de verkeerssituatie rond The Mall te beheersen. Zijn deze maatregelen afgelopen weekend ingezet en zo ja, hoe beoordeelt het College de werking van deze maatregelen,
– In de directie nabijheid van The Mall zijn essentiële hulpdiensten, als politie, ambulancedienst en brandweer, gevestigd. Vormt de verkeerssituatie rond The Mall een bedreiging voor de uitruk en aanrijtijden van deze diensten en daarmee mogelijk voor slachtoffers bij calamiteiten? Zo ja, wat is het College van B&W voornemens te doen om uitruk en aanrijtijden van deze diensten te borgen,
–Naast de verkeerssituatie in en rond The Mall liep afgelopen weekend ook het verkeer in het Damcentrum vast. Is er een relatie tussen de verkeerssituatie bij The Mall en de verkeerssituatie in het Damcentrum? Zo ja, wat is het College van B&W voornemens hiertegen te doen? Welke maatregelen is het College van B&W voornemens te treffen om sluipverkeer vanaf of naar The Mall via de Bachlaan en het Damcentrum te voorkomen,
-Op welke wijze meent het College van B&W invulling te geven aan het bereikbaar houden van de omgeving van The Mall en chaotische verkeerssituaties te voorkomen? Zijn er maatregelen denkbaar om bezoekers aan The Mall elders te laten parkeren, bijv. bij het ADO-stadion, om van daaruit collectief naar The Mall te vervoeren. Hoe kijkt het College van B&W tegen dergelijke maatregelen aan,
-Binnenkort starten werkzaamheden aan de A12, Utrechtse Baan. Welke invloed hebben deze werkzaamheden op de drukte op de N14 en in de tunnels en heeft hierover overleg plaatsgevonden met Rijkswaterstaat en/of de gemeente Den Haag?
Bij de opening van de Mall op 18 maart ging het al mis. Toen spraken B&W en de eigenaar van de Mall (URW) extra maatregelen af zoals inzet verkeersregelaars en afsluiten van parkeergarages. Recent werd daar in samenwerking met Rijkswaterstaat een systeem aan toegevoegd zodat automobilisten op weg naar de Mall bij drukte een alternatieve route krijgen via hun navigatie. Ook zou de afstelling van verkeerslichten worden veranderd om zo de doorstroming te bevorderen.
De drukte en het afsluiten van de parkeergarages bij de Mall leiden ertoe dat bezoekers van het winkelcentrum hun auto’s in omliggende wijken neer zetten. Dit tot grote woede van de bewoners daar. De gemeente wil nu ‘versneld’ parkeermaatregelen in die wijken door voeren. (foto Ressiva)




