Nieuws
Nu 20-tal tracés openbaar vervoer Binckhorst

Het projectteam Binckhorst Bereikbaar doet onderzoek naar een 20-tal tracés voor een hoogwaardige openbaar vervoerverbinding tussen Den Haag CS, Binckhorst, Station Voorburg en Den Haag CS, Binckhorst, Rijswijk. Medio juli moet beslist worden welke tracés kansrijk zijn. Die worden dan op milieueffecten onderzocht.

De tracés voor de verbinding Den Haag CS, Binckhorst, Station Voorburg zijn:

= de bestaande spoorverbinding Den Haag CS – Station Voorburg,

= Binckhorstlaan – Supernovaweg – Regulusweg,

= Binckhorstlaan – Mercuriusweg – Supernovaweg – Regulusweg,

= Binckhorstlaan – Wegastraat – Regulusweg,

= Binckhorstlaan – Zonweg – Regulusweg,

= Binckhorstlaan – Zonweg – Melkwegstraat – Maanweg,

= Binckhorstlaan – Saturnusstraat – Regulusweg,

= Binckhorstlaan – Maanweg,

= Binckhorstlaan – Prinses Mariannelaan – traject oude tram 10,

= Binckhorstlaan – Maanweg – Laan van Nieuw Oosteinde – Prinses Mariannelaan – Westenburghstraat (alleen bus).

De tracés voor de verbinding Den Haag CS, Binckhorst, Rijswijk zijn:

= tunnel Rotterdamsebaan (alleen bus),

= Weteringkade – Rijswijkseplein – bestaande tramspoor naar Rijswijk,

= Trekvlietplein – Bontekoekade – Rijswijkseweg,

= Binckhorstlaan – Mercuriusweg – Rijswijkseweg,

= Binckhorstlaan – Jupiterkade – Broekslootkade,

= Binckhorstlaan – Jupiterkade – Cromvlietkade – Geestbrugweg,

= Binckhorstlaan – Prinses Mariannelaan – Geestbrugweg.

Plus nog drie ‘algemene’ alternatieven:

= Den Haag CS – Den Haag CS met een lus door de Binckhorst,

= Alle openbaar vervoer ondergronds,

= Voor verbinding Den Haag CS – Delft de tramlijnen 6 en 19 koppelen.

Het tracé-onderzoek is gestart nadat was gebleken dat de tot nu toe gemaakte keuzes niet gedocumenteerd waren en daarmee onvoldoende vast lagen. Er had bovendien geen burgerparticipatie plaatsgevonden. Juristen hebben de partners in het project – Rijksoverheid, provincie, metropoolregio, gemeente Den Haag en gemeente Leidschendam-Voorburg – derhalve geadviseerd het hele proces opnieuw te doen en alle mogelijke tracés opnieuw te onderzoeken.

Er lag een voorkeurstracé Den Haag CS, Binckhorstlaan, Maanweg, Station Voorburg alsmede Den Haag CS, Binckhorstlaan, Prinses Mariannelaan, Geestbrugweg. Eerder dit jaar werden daar tracés aan toegevoegd: via de Zonweg naar Station Voorburg, via de Prinses Mariannelaan en het traject van de oude tram 10 naar Station Voorburg, via Jupiterkade/Broekslootkade naar Rijswijk. Het bekijken van deze opties is nu ‘on hold’ gezet.

Inmiddels is duidelijk dat er voor een hoogwaardige openbaarvervoer verbinding (bus, tram, lightrail) een strook van 18 tot 25 meter breedte nodig is. De 25 is inclusief fietsstroken. Die zitten niet in de 18 meter variant. Ook is duidelijk dat de lightrail-optie via bestaand spoor eigenlijk niet kan. NS en Prorail claimen dat er op hun rails geen ruimte voor is, ook niet op het emplacement bij Den Haag CS. Gebleken is tevens dat een lightrail niet door de Geestbrugweg kan.

Definitieve besluitvorming over de hoogwaardige openbaar vervoerverbinding staat nu voor de zomer dan wel het najaar 2022.

 

 

 

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com