Nieuws
Plannen voor Vlietzone/Vlietzoom

Onder leiding van de provincie Zuid-Holland werken diverse gemeenten, waaronder Leidschendam-Voorburg, aan een zogenoemd ‘ambitiedocument’ voor de Vlietzone/Vlietzoom. Over dat stuk moeten nog dit jaar besluiten genomen worden. In het document komt te staan wat de betrokkenen met het gebied willen in de periode tussen nu en 2040.

Dat heeft wethouder Floor Kist de gemeenteraad bericht. Het ambitiedocument heeft als doel bij te dragen aan:

= Goede belangenafwegingen, zonder in plaats te treden van de beslissingsruimte en – processen van de bevoegde gezagen,

= Het beter benutten van kansen, koppelingen van investeringen en maatregelen, het tegengaan van te vermijden tegenstrijdigheden,

= Opgaven te benoemen waarvan de aanpak nog niet is georganiseerd en deze is in een uitvoeringsagenda op te nemen die in samenwerking wordt uitgevoerd,

= Bouwstenen voor de planologische kaders voor het gebied (omgevingsvisies, verordeningen, plannen),

= Het benoemen van ongewenste ontwikkelingen, zoals de aanleg van nieuwe snelwegen in het gebied.

De Vlietzone is het gebied tussen Vliet en A4. De Vlietzoom is het deel daarvan tussen Drievliet en de NS-werkplaats bij de Zeeheldenwijk in Leidschendam. Meepraten de provincie, de gemeenten Den Haag (op wiens grondgebied het grootste deel van de Vlietzone/Vlietzoom ligt), Leidschendam-Voorburg, Rijswijk en Leiden alsmede de Hoogheemraadschappen Delfland en Rijnland en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag.

De ambitie van Leidschendam-Voorburg is volgens Kist de eigen belangen zo goed mogelijk uit te kunnen dragen. Dit op grond van een aantal ambities: ruimte voor groen en water(opslag); aandacht voor erfgoed; uitbreiding van de al aanwezige sportvoorzieningen; rol als ‘stedelijk uitloopgebied’ (recreatie); mogelijkheid voor kleinschalige lintbebouwing; aandacht voor vergroting verkeersveiligheid Vlietweg en ruimte voor fietsverkeer; minder verrommeling van het gebied; ruimte voor een gemoderniseerd bedrijvenpark.

Naast deze ambities zien B&W ook enkele mogelijke ontwikkelingen die zij als ongewenst hebben bestempeld: vergroting van het bedrijvenpark Westvliet als onderdeel van de modernisering; ophoging van de milieucategorie van 3 naar 4 waardoor er meer vervuilende bedrijven kunnen komen; komst van zware industrie; komst van verkeersintensieve bedrijven met negatieve gevolgen voor de verkeersveiligheid van de Vlietweg; grootschalige woningbouwprojecten.

Volgens Kist komen B&W van Den Haag na de zomer met een plan voor ‘hun’ deel van het gebied. Dan zullen details en prioriteiten blijken. Zelf ziet de wethouder een aantal ‘opgaven’ voor het gebied:

= versterken van de identiteit van de Vlietzone en van de samenhang tussen cultuurhistorisch erfgoed, groen, water, ecologie en recreatie,

= versterken van de groenblauwe structuur, met ruimte voor sport, recreatie en ecologie, in samenhang met de ruimtelijke programmatische verdichting door woningbouw en bedrijvigheid,

= verbeteren van de ruimtelijke kwaliteit,

= realiseren van doorgaande fietsverbindingen en verbeteren van de verkeersveiligheid van de Westvlietweg, met name voor langzaam verkeer,

= versterken van de regionale samenwerking op het gebied van groen, water en ecologie, lokale mobiliteit, klimaatadaptatie, energietransitie en sport en recreatie,

= oplossen meervoudige ruimteclaims door ofwel integrale afweging tussen maatschappelijke opgaven en belangen, ofwel meervoudig ruimtegebruik (zowel in ruimte als tijd).

Volgens Kist moeten met een plan van aanpak voor het gebied urgente regionale en lokale problemen worden opgelost. Daarbij is speciale aandacht nodig voor cultuur, groen, beleving, beeldkwaliteit, sport en recreatie, erfgoed.

 

 

 

 

 

 

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com