Nieuws
PMD weer bij restafval; tenminste bij hoogbouw

Plastic, metaal en drankverpakkingen (PMD) mag per 1 januari weer in het restafval gegooid worden. Tenminste door bewoners van flats. Bewoners van grondgebonden huizen dienen PMD te blijven scheiden van het restafval en apart weg te werken.

Dat heeft wethouder Astrid van Eekelen de gemeenteraad laten weten. De ondergrondse PMD-containers in wijken met flats verdwijnen. Zij worden omgebouwd tot containers voor restafval.

De samenwerking van afvalbedrijf Avalex met HVC maakt invoering van zogenoemde ‘nascheiding’ vanaf 1 januari 2022 mogelijk. Dat wil zeggen dat HVC het restafval gaat scheiden. Met name voor bewoners van flats is dat een voordeel. Bronscheiding (de burger scheidt het afval) is daar een probleem door ontbrekende ruimte voor meerdere containers per woning en/of centrale containerruimten in het gebouw.

Onderzoek heeft uitgewezen dat bij nascheiding 70 tot 80 procent van de PMD uit het restafval gehaald kan worden. Door bronscheiding van PMD is dat 50 procent. Bovendien wordt 70 procent van alle PMD in de ondergrondse containers afgekeurd voor hergebruik. Daar waar inwoners een eigen PMD-container hebben (grondgebonden huizen) is de afkeur maar 9 procent.

PMD is de enige soort afval die zich voor nascheiding leent, aldus Van Eekelen. Groenafval, glas, papier en textiel dat in restafval heeft gezeten is daarna onbruikbaar.

Bij de invoering van het nieuwe systeem na nascheiding naast bronscheiding hebben die zaken gespeeld: kosten, service en milieu. Ingezameld PMD levert de gemeente nu jaarlijks 200.000 euro op. Die opbrengsten staan echter onder druk vanwege de afkeur. Vanaf 1 januari 2023 krijgt de gemeente van HVC een vergoeding voor de PMD-nascheiding van 66.000 euro.

Wat de service betreft wijst de wethouder erop dat de PMD-nascheiding flatbewoners helpt. Inzake het milieu merkt zij op dat er door het nieuwe systeem de milieubelasting door PMD minder wordt. Afgekeurde partijen PMD worden immers verbrand. Bovendien wordt dat verbranden steeds duurder door heffingen van de rijksoverheid.

Eind 2022 zal het nieuwe systeem worden geëvalueerd en kan bezien worden of er mogelijk per wijk wijzigingen doorgevoerd moeten worden.

Overigens vervalt per 1 januari 2022 het systeem van wekelijkse ophaal van restafval voor de wijken waar dat tot nu toe nog gebeurt. Het wordt dan een tweewekelijkse ophaal. De wekelijkse ophaal werd door Van Eekelen ingevoerd in 2019. Het systeem zou gedurende twee jaar gaan draaien totdat er een andere oplossing voor het afvalprobleem was. De wekelijkse ophaal kostte 1 miljoen euro. Dat bedrag wordt hoger aangezien de wekelijkse ophaal ook dit jaar nog plaats vindt.

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com