Nieuws
Nieuwe draai bij tracé openbaar vervoer Binckhorst

Ten behoeve van toekomstig hoogwaardig openbaar vervoer (HOV) tussen Den Haag CS , Binckhorst, Station Voorburg dan wel Rijswijk, Delft worden vanaf nu zes mogelijke tracés bekeken: vier richting Station Voorburg en twee richting Rijswijk, Delft.

Dat hebben vertegenwoordigers van rijksoverheid, provincie, metropoolregio en wethouders van Den Haag, Leidschendam-Voorburg en Rijswijk in een zogenoemd bestuurlijk overleg besloten.

Het gaat om deze tracés:

– Binckhorstlaan, Maanweg, Station Voorburg (bus, tram of lightrail),

– Binckhorstlaan, Prinses Mariannelaan, Station Voorburg (bus, tram),

– Binckhorstlaan, Zonweg, Regulusweg, Station Voorburg (bus, tram of lightrail),

– Binckhorstlaan, Zonweg, Melkwegstraat, Maanweg, Station Voorburg (bus),

– Binckhorstlaan, Prinses Mariannelaan, Geestbrugweg, Rijswijk (bus, tram),

– Binckhorstlaan, Jupiterkade, Broekslootkade, Rijswijk (bus, tram).

De zes zijn overgebleven uit een afweging van zeventien tracés (10 naar Station Voorburg, zeven naar Rijswijk) die medio juni ter tafel lagen. Die zeventien kwamen op tafel nadat was geconstateerd dat drie eerdere tracékeuzes niet te onderbouwen waren. Daarop besloten de betrokken partijen een geheel nieuwe tracé-afweging te maken.

Tracés en oplossingen zoals die inmiddels door het Bewonersplatform waren bedacht zijn allemaal afgewezen omdat zij geen verbinding vormden met Station Voorburg of Rijswijk/Delft en daarmee niet voldeden.

Met de zes nu gekozen tracés is ook duidelijk geworden dat de lightrail – favoriet van Den Haag – maar op twee verbindingen naar Station Voorburg kan rijden, en niet naar Rijswijk/Delft. Reden is ruimtegebrek is de desbetreffende straten.

Dat levert wel een nieuw probleem op de Binckhorst op aangezien er op een vrije baan mogelijk een combinatie gemaakt moet worden van bus/tram met de lightrail. Aangezien een bus/lightrail combinatie niet kan, rest de optie tram/lightrail. Daarmee lijkt een HOV bus af te zijn gevallen.

De afweging van de zeventien tracés is gemaakt door het Projectteam Binckhorst Bereikbaar. Dat team liet het tracé Binckhorstlaan, Jupiterkade, Broekslootkade afvallen. In het bestuurlijk overleg werd dat tracé echter weer toegevoegd om zo een alternatief te hebben voor de route via de Geestbrugweg en vanwege een uitspraak van de gemeenteraad Leidschendam-Voorburg dat dat tracé meegewogen moest worden. Overigens was dat besluit niet unaniem en werd zelfs juridisch advies ingewonnen bij Pels Rijcken, landsadvocaat en huisadvocaat van Den Haag.

Bij het tracé Binckhorstlaan, Prinses Mariannelaan, Station Voorburg is het etiket ‘tijdelijk’ nu vervallen. Oorspronkelijk gold deze optie als alternatief voor een lightrailverbinding met Station Voorburg en, later, Zoetermeer. Volgens het Projectteam kunnen tijdnood dan wel geldgebrek er wel toe nopen dat er later alsnog voor een ‘tijdelijke stap’ wordt gekozen.

Rijksoverheid, provincie, metropoolregio en de gemeenten Den Haag, Leidschendam-Voorburg en Rijswijk willen dit najaar een intentieverklaring tekenen. Daarin willen zij vastleggen wat de gezamenlijke opgaven zijn qua verkeer en vervoer (in relatie tot woningbouw op de Binckhorst) en de uitgangspunten/randvoorwaarden voor een voorkeurstracé. Zo moeten toekomstige conflicten tussen nationale, regionale en lokale belangen uitgesloten worden.

Een formeel besluit over het HOV-tracé wordt nu voor eind 2022 voorzien.

 

 

 

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com