Nieuws
Wethouder: gemeente is goed bereikbaar

De gemeente is goed bereikbaar. Alleen het lokale verkeer ondervindt problemen bij het passeren van de snelwegen en de sporen in de buurt alsmede de Vliet. Dat stelt wethouder Astrid van Eekelen in een zogenoemde Bouwsteen mobiliteit en bereikbaarheid, onderdeel van een te maken Omgevingsvisie.

In de Bouwsteen noemt de wethouder een aantal knelpunten: filevorming op de N14; drukte vanwege de Mall op de N14, filevorming op de A4; de beperkte capaciteit van de Vlietbruggen; drukte bij RandstadRail; geen openbaar vervoer in Leidschendam-Zuid; ontbrekende stukken in snelfietsroutes (velostrada’s); smalle fietspaden; slechte stoepen; niet opgehoogde halten openbaar vervoer; drukte bij scholen; openbare ruimte die niet ingericht is op langzaam verkeer.

Voor de toekomst voorspelt Van Eekelen meer verkeer op de Noordsingel (Leidschendam); A12/Maanweg bij Voorburg; in Leidschendam-Zuid en bij de toch al overbelaste kruispunten van de N14 met Mgr. Van Steelaan/Heuvelweg en Prins Bernhardlaan/Noordsingel alsmede de op- en afritten van de A4.

De parkeerdruk in Voorburg-Noord, Voorburg-West en de Zeeheldenwijk Leidschendam is al kritiek. Knelpunten wat parkeren betreft zijn er bij winkelcentra en halten openbaar vervoer. Extra probleem zijn Haagse parkeerders in Leidschendam-Voorburg en het ontbreken van veilige fietsenstallingen.

B&W willen de bestaande infrastructuur beter gaan gebruiken en alternatieve vervoersvormen gaan stimuleren. Wegen worden waar nodig anders ingericht. Verder gaat er gewerkt worden met ‘slimme’ stoplichten (groentijd aangepast aan verkeersaanbod) en dynamische (route) informatiesystemen.

Met bedrijven en scholen moeten afspraken gemaakt worden over andere begintijden zodat de spits minder belast wordt. Bij nieuwbouwprojecten wordt de parkeernorm aangepast waardoor autobezit wordt ontmoedigd. Indien de auto wordt gebruikt moet het gaat om elektrische wagens of deelauto’s. Er komen meer laadpalen.

Naast autogebruik worden alternatieven gepromoot: openbaar vervoer, fiets, lopen. Openbaar vervoergebruik wordt gestimuleerd door wonen en werken bij haltes te concentreren; hoogwaardig openbaar vervoer naar Den Haag (Binckhorst) en eventueel Zoetermeer; een halte voor tram 19 bij Overgoo. Daarnaast moeten ontbrekende schakels in fietsroutes worden aangelegd.

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter